Šokiai Salsa ir Bačata

Salsa ir Bačata

Tai du Lotynų Amerikos šokiai (socialiniai/buitiniai šokiai), reikalaujantys atskiro dėmesio. Ypač populiarūs dabar tarp jaunimo ir suaugusiųjų. Šioje grupėje šokama ir su nuolatine partnere ar partneriu, ir besikeičiant partneriais šokant rateliu (salsa rueda).

Bačata – šokis ir muzikos stilius, atsiradęs Dominikos Respublikoje ir paplitęs Karibų jūros baseino Lotynų Amerikos šalyse.

Bačatos istorija

Bačatos atsiradimas siejamas su įtempta socialine padėtimi, kuri susidarė Dominikos Respublikoje 6-tojo XX amžiaus dešimtmečio pradžioje, nuvertus diktatorių Rafaelį Leonidą Truchiljo Moliną. Tačiau atskiri tyrinėtojai tvirtina, kad egzistuoja šaltiniai, minintys bachata ir anksčiau – 1922 ir 1927 metais. Anuo metu bačata arba kumbančata vadino triukšmingus varguomenės vakarėlius. Šie neturtingųjų susiėjimai buvo rengiami kur pakliuvo – vidiniuose namų kiemeliuose arba medžių pavėsyje tiesiog gatvėse. Tokių sueigų-bačatų muzika buvo laikoma vulgaria žemutinių sluoksnių išdava, vargingųjų kvartalų dainomis, pasakojančiomis apie varguolių problemas, nelaimingą meilę ir kitas gyvenimo negandas. Būtent dėl to bachata vadina música de amargue – skausmo (vargo) muzika.

Muzikiniu požiūriu bachata yra bolero ir dominikiečių son mišinys. Reikia pastebėti, kad charakteringa bachata savybė yra tai, kad čia nėra clave ritmo, kas patvirtina jos originalią dominikietišką kilmę. Nežiūrint į tai, bachata raidai didelę įtaką padarė tokie kompozitoriai ir atlikėjai kaip trio Los Panchos, trio Matamorosir Julio Jaramillo.

Ilgą laiką Dominikos Respublikoje egzistavo nerašytas bachata, kaip „žemo žanro” draudimas: šio stiliaus muzika nebuvo grojama diskotekose ir nebuvo transliuojama per radiją (išimtis buvo radijo stotis Radio Guarachita, įrašai nebuvo pardavinėjami muzikos įrašų parduotuvėse.

Persilaužimu bachata istorijoje tapo aštuntas XX amžiaus dešimtmetis. Iki tol bachata grodavo tik vadinamosios “alternatyviosios muzikos” atlikėjai, kurie dainavo šias liūdnas dainas kaip savotišką emocinės iškrovos priemonę naktinėse vakaronėse. Laikui bėgant muzikantai suprato, kad bachata puikiai tinka tokiu jausmų, kaip nostalgija, melancholija ir ilgesys perteikimui ir ėmė plačiau naudoti šią jos ekspresyviąją pusę.

salsa pamokos

Šiuolaikinės bachata pionieriumi teisėtai galima vadinti Luis Díaz. Jo dėmesį bachata patraukė 1970 metais, kai jis studijavo dominikiečių folklorą. Kartu su grupe Convite Luis Díaz ėmė įrašinėti įvairios formos ir turinio šio stiliaus dainas, tačiau bachata, kaip svarbios dominikiečių kultūros dalies, reikšmę įvertino tik 1984 metais. 1985 Luis Díaz metais įrašė albumą, kurį pavadino „Luis Díaz amargado”, o 1987 metais prodiusavo Sonia Silvestre albumą „Corazón de Villonera”, kuris tapo naujo stiliaus, gavusio neobachata arba techno-amargue pavadinimą pirmąją kregžde. Greitai Sonia Silvestre tapo populiare neobachata atlikėja, o jos repertuare atsirado nauja daina – O quiero andar – aš noriu judėjimo, kurios autoriumi greta Luis Díaz buvo kitas bachata reformatorius – Manuel Tejada (būtent jis į bachata aranžuotes įvedė akordeoną ir sintezatorių). Dar vienas pavyzdys – 1993 metų Víctor Víctor daina Así es mi amor.

Bet pagrindine šiuolaikinės bachata istorijos gaire tapo Juan Luis Guerra albumas „Bachata rosa”. Išleistas 1990 metais, jis turėjo didžiulį pasisekimą ir sulaužė buvusius Dominikos Respublikoje įsitikinimus prieš bachata, dabar ji tapo populiari netgi aukščiausiuose dominikiečių sluoksniuose.

Devintojo dešimtmečio pradžioje bačatoje susiklostė trys pagrindinės kryptys, susijusios su muzikantais, kurie jas propagavo t.y. Luis Díaz, Juan Luis Guerra ir Víctor Víctor stiliai. Būtent šie atlikėjai sulaužė neigiamus stereotipus ir įtakojo tolimesnį bachata vystymąsi.

Ekonominiai, socialiniai ir kultūriniai pokyčiai Dominikos Respublikoje atvedė prie to, kad bachata tapo populiari ne tik savo tėvynėje, bet ir už jos ribų. Nauji atlikėjai, tokie kaip Antony Santos, Raulín Rodríguez ir Luis Vargas į tradicinę bachata įnešė savus pokyčius, kurie palietė ne tik muziką, bet ir tekstus: dainų žodžiai tapo laisvesni, kartais netgi įžūlūs, o muzika greitesnė – atitinkanti miesto ritmą.

Dabar Dominikos Respublikoje bachata tapo tokia populiari, kad be jos neapsieina nė viena diskoteka, vakarėlis ar šventė. Su naujais bachata atlikėjais – Frank Reyes, Monchy y Alexandra, Luis Miguel del Amargue kurių muzika artimesnė vakarietiškiems standartams, bachatos populiarumas greitai auga ir už Dominikos Respublikos ribų – jos klauso ne tik tėvynėje, bet ir Puerto Rico, JAV, Meksikoje, Ispanijoje, Olandijoje, Lietuvoje ir daugelyje kitų šalių. Kad išeiti į tarptautinę rinką, bačatai prireikė kur kas mažiau laiko, negu jos giminaitei merengei. Sužavėti atsivėrusių naujo ritmo galimybių, garsieji merenguero taip pat puolė įrašinėti bačatas. Kai kuriuose sluoksniuose kalbama, kad bachata kelia rimtą grėsmę merengue plitimui ir jos populiarumo augimui.

 

ŠOKIS

Vienas seksualiausių Lotynų Amerikos šokių. Bachata šokio choreografija palyginti paprasta: keturi žingsniai iš kairės į dešinę ir atvirkščiai arba pirmyn-atgal, akcentuojant paskutinį. Šiuo momentu koja šiek tiek ištiesiama pirmyn ir statoma ant pirštų arba kulno. Partneriai šoka labai artimoje pozicijoje, sukabintomis rankomis darydami lengvus judesius ratu. Pagrindinis šokio tikslas – artimas kontaktas su partneriu, todėl posūkių itin mažai, bet gana dažnai naudojami šoniniai perėjimai ir damos „permetimas” iš vienos pusės į kitą.

Bačatai būdingi muzikos instrumentai

Bačatoje pagrindinį vaidmenį atlieka akustinė gitara, arba jos artimiausia „giminaitė” karibų gitara rekinto, kuri išsiskiria aštriu metaliniu skambesiu. Grojimo su rekinto technika pasižymi kur kas energingesniu stygų perrinkinėjimu, negu grojant su įprasta gitara. Panaši grojimo gitara maniera yra daugelyje afrikietiškos muzikos žanrų, kas netiesiogiai liudija apie bendras šaknis. Mušamųjų instrumentų vietą bačatoje užima bongoes. Maracas kartais naudojamas kaip antrasis mušamasis instrumentas, nors paskutiniu metu vietoje jų dažniau naudojamas guiro.

Salsa

Salsa – muzika ir šokis, gimęs Kuboje iš ispanų, afrikiečių bei indėnų muzikos ir šokio mišinio. Vėliau salsa paplito Šiaurės Amerikoje, kur per paskutinį penkiasdešimtmetį susiformavo net keli šio šokio stiliai: Los Andželo, Niujorko, puertorikietiškas, kubietiškas, kolumbietiškas ir kt.

Žodis salsa, išvertus iš ispanų kalbos, reiškia „padažas“. Geras padažas pagardina bet kokį patiekalą, o salsa ir yra tas ypatingas mišinys, kuriame susijungia kubietiškas temperamentas, ispaniškas karštis ir afrikietiškas laisvės pojūtis, užliejantis sava magija kiekvieną, išdrįsusį išeiti į šokių aikštelę. Salsa yra ypatingai energingas, smagus ir stilizuotas šokis, daugelis trenerių pataria šokti salsą vien dėl to, jog šokio metu treniruojami kone visi kūno raumenys.

Salsa yra perėmusi kai kurias rumbos, mambo bei ča ča ča šokių savybes. Nors salsos muzika gali labai varijuoti, tačiau šio šokio pagrindinis akcentas visuomet bus greitas ir smarkus judesys.

Paprastai šis šokis šokamas poromis. Sakoma, kad salsą įmanoma šokti tik tuomet, kai yra visapusiškas pasitikėjimas tarp partnerių – moteris tuomet tampa ypač plastiška, o vyras atskleidžia tikruosius savo sugebėjimus, kuriuos atspindi atliekami akrobatiniai šokio elementai. Taip pat efektingai atrodo ir šokėjų atliekami numeriai po viena ar grupėse, kai šokama ratu, keičiantis partneriais.

Istorija

Salsos pradžia, paprastai laikoma, 1932 m, kai Ignacio Piaeiro sukūrė daina „Echale Salsita”.
• 1970 m. salsa išpopuliarėjo Niujorke tarp muzikantų, kurie sujungė kubietiškus ritmus su džiazo elementais. Labiausiai žinomas čia buvo mambo „krikštatėvis” Tito Puente.
• 1980-aisiais atsirado naujas stilius salsa romantica, kuris salsą padarė artimą šiuolaikiniam pop stiliui.
• Tikroji salsa 1990-aisais vėl atgijo ir iš Kubos, Puerto Riko, Kolumbijos persikėlė į JAV ir Europą.

Salsa yra perėmusi kai kurias rumbos, mambo bei ča ča ča šokių savybes. Nors salsos muzika gali labai varijuoti, tačiau šio šokio pagrindinis akcentas visuomet bus greitas ir smarkus judesys.

Salsai būdingi muzikos instrumentai

 

Pagrindiniai instrumentai – pianinas, trimitas, konga, trombonas, bosai, klavesai, sensero, cimbolai, gitara. Būdingos ritmingos, energingos melodijos.

Žymiausi salsos šokėjai

 

Eddie Torres- gimė 1050 Iispanų Harleme. Skyrė gyvenimą mokyti salsai savu stiliumi.

Joony Vazquez- šokio fenomenas, turėjęs nepaprastai daug energijos.

Juan Matos- augęs Santo Dominge, jau nuo pat mažens troško tapti šokėju.Svajonė nebuvo išpildyta iki 1997, kai jis pasirodė šokdamas mambo.

Farnkie Martinez- gimė Foresthile, Niujorke. Vienas žinomiausių salsos šokėjų, choreografų bei mokytojų. Kompanijos ,,ABAKUA Afro-Latin Dance Company „ Įkūrėjas.