Monitorių dizaino evoliucija: Kelionė laiku

Kas dar gali prisiminti senus gerus CRT (su katodinių spindulių kineskopu) monitorius visu jų rusvai gelsvu ir gremėzdišku gražumu? Kai naujos monitorių inovacijos yra pristatomos beveik kas mėnesį, gana lengva pamiršti, kaip toli mes pažengėme nuo tada, kai buvo sukurti pirmieji ekranai. Nuo tada monitorių rinka pastoviai plėtodavo ir atnaujindavo produktus, norint kuo geriau patenkinti skirtingus naudotojų poreikius ir gyvenimo būdo įvairovę, ar tai būtų dizaino patobulinimas, ar naujos ekrano technologijos, kurių viena – kaip niekada didelės raiškos vaizdo atkūrimas. Bet esant apsuptiems 4K raiškos ir išlenktų ekranų, kas dar gali prisiminti kaip mes čia atsidūrėme?


Novatoriški savo metu 4:3 CRT ekranai

Jei kam nors būtų pasiūlę išbandyti dviejų monitorių sistemą XX a. 10-ajame dešimtmetyje, tai nebent tik viliantis, kad šis asmuo turi tvirtą ir didelį darbo stalą. Iki XXI a. 1-ojo dešimtmečio pradžios labiausiai paplitę monitoriai biuruose ir privačiuose namuose turėjo CRT ekranus ir buvo gerai žinomi dėl sunkiasvorės ir vizualiai neįspūdingos išvaizdos. Daugelio nuostabai, pirmasis CRT ekranas buvo sukurtas vokiečių fiziko Karl Ferdinand Braun dar 1897 m. Jis mažai nutuokė, kad jo griozdiškas išradimas taps pirmuoju etapu monitorių evoliucijos kelyje, kuriame tik visai neseniai pasirodė mažiau nei 1 cm storio ekranai, kaip „AOC PDS241”, kurio storis, žiūrint iš šono – 5.2 mm. Priešingai, nei šie ploni šiandienos ekranai, CRT modeliai galėjo lengvai užimti visą darbo stalo erdvę. Pavyzdžiui „AOC CT720G” CRT monitorius, pristatytas XX a. 10-ajame dešimtmetyje, buvo 41.9 cm storio, kad galėtų viduje sutalpinti spalvotus katodinių spindulių kineskopus, kurie atkurdavo monitoriaus vaizdą  fosforescuojančiame ekrane.

Bet ekrano storis buvo ne vienintelis dizaino aspektas, skyręs šiuos monitorius nuo šiuolaikinių. Jie turėjo 4:3 kraštinių santykį ir paprastai gelsvai rusvą korpusą. Tačiau, kol mes į šiuos griozdiškus kompanionus galbūt žiūrime su šypsena, CRT ekranai dominavo monitorių rinkoje iki XXI a. 1-ojo dešimtmečio pradžios. Tik tuomet, kai LCD monitoriai tapo įperkamesni ir populiaresni masinėje rinkoje, tai paskatino monitorių dizaino pažangą.

Kompaktiškesni ir energiją taupantys LCD monitoriai
Kompaktiškesni ir energiją taupantys LCD monitoriai

Naujoji era: LCD monitoriai

Nors LCD monitoriai tapo labai populiarūs šio tūkstantmečio pradžioje, pirmasis LCD ekranas dienos šviesą išvydo dar 1972 m. Tačiau ilgą laiką buvo labai brangu gaminti ir įsigyti LCD monitorius, todėl CRT modeliai dominavo rinkoje daugiau, nei pusę amžiaus. Vis dėl to, bėgant metams, situacija rinkoje pasikeitė. Ne tik griežtesni energijos standartai, bet ir žmonių poreikiai geresniam dizainui ir naujoms technologijoms tapo didesnio ekrano, siauresnių ir stilingesnių modelių priežastimi. LCD monitorių, sudarytų iš filtrų, stiklo ir skystųjų kristalų sluoksnių, veikimui daugiau nebereikėjo gremėzdiškų katodinių spindulių kineskopų. Tai įgalino gamintojus išvystyti  modelius ir taip patenkinti augančius rinkos poreikius. Staiga, tapo įmanoma pagaminti ekranus, atkuriančius aiškesnius vaizdus ir suvartojančius mažiau energijos, nei kada nors anksčiau. Pasidarė įmanoma eksperimentuoti, kuriant naują dizainą, kuris ne tik gerai atrodė, bet taip pat buvo labiau ergonomiškas. Tapo lengviau taikyti pirmąsias ekrano padėties reguliavimo galimybes, pavyzdžiui leidžiant naudotojams pakreipti ekraną – patobulinimas, kuris iki šiol žymiai pagerina naudotojo potyrius. Nykstant CRT monitoriams, kurių katodiniai spindulių kineskopai, kaip seniai būgštaujama, gali išspinduliuoti nedidelį kiekį rentgeno spindulių, sumažėjo sveikatos apsaugos problemos dėl ilgalaikio monitorių naudojimo poveikio.

„Red Dot Design Award” apdovanojimo laimėtojas:  „AOC Angelo” su liečiamais ekrano klavišais ir trimis būdais reguliuojamu stovu
„Red Dot Design Award” apdovanojimo laimėtojas:
„AOC Angelo” su liečiamais ekrano klavišais ir trimis būdais reguliuojamu stovu


XXI a. 1-ojo dešimtmečio viduryje monitorių dizainas taip drastiškai pasikeitė, kad griozdiškų CRT monitorių laikai buvo seniai pamiršti. Pavyzdžiui, 2008 m. „AOC” pristatė „Red Dot Design Award” apdovanojimo laimėtoją „Angelo” monitorių, turintį 16:9 LCD ekraną su liečiamais klavišais ir trimis būdais reguliuojamu stovu.

„iF Product Design Award” apdovanojimų laimėtojai:  „AOC Razor” su sulankstomu stovu (viršuje)  ir „AOC 57-oji serija” su siauru rėmeliu ir nuimamu stovu (apačioje)
„iF Product Design Award” apdovanojimų laimėtojai:
„AOC Razor” su sulankstomu stovu (viršuje)
ir „AOC 57-oji serija” su siauru rėmeliu ir nuimamu stovu (apačioje)

 

Vieni dizaino pavyzdžiai atsirado ir dingo, kaip „iF Product Design Award” apdovanojimo laimėtojas „AOC Razor” su sulankstomu stovu lengvam pritvirtinimui prie sienos, arba taip pat apdovanojimą pelniusi „AOC 57-oji monitorių serija” su ypač siauru rėmeliu ir nuimamu stovu. Šie modeliai žymi ne tik šiandienos dizaino ir inovacijų lenktynių pradžią, bet ir išaugusį pritaikymo prie asmeninių poreikių lygį.

Ypač plataus kraštinių santykio žaidimų monitorius su išlinkiu:
„AOC AG352QCX”


Dabartis: platesni, plonesni ir spartesni monitoriai kiekvienam gyvenimo būdui

Kaip pasikeitė monitorių dizainas? Turint tiek daug produktų, pirkėjų poreikiai ir norai tapo kaip niekada konkretūs. Ar tai būtų stiliui ypatingą dėmesį teikiantis biuro naudotojas, rungtyniaujantis žaidėjas, profesionalus grafikos dizaineris, ar paprastas namų naudotojas – atsirado keletas nišinių rinkų, reikalaujančių gamintojus kurti naudotojų poreikiams ir gyvenimo būdui pritaikytą dizainą ir technologijas. Šiuolaikinis monitorių dizainas savo išvaizda ir funkcionalumu turi patikti skirtingoms pirkėjų grupėms, dažnai turinčioms skirtingus poreikius ir pageidavimus. Jeigu grafikos dizaineriai, greičiausiai, ieško geresnės vaizdo kokybės ir ergonomiškų funkcijų, tai šiuolaikiniai profesionalai gali vertinti stilingus ir funkcionalius monitorius, kurie leistų ne tik efektyviai dirbti, bet ir gerai atrodytų ant darbo stalo. Atsižvelgiant į tai, inovatyvių monitorių „AOC PDS241” ir „AOC PDS271” dizainas, konceptualizuotas garsiosios dizaino įmonės „Studio F. A. Porsche”, tapo patrauklus šiems naudotojams. Dėl šio dizaino unikalios modulinės konstrukcijos, perkeliančios įvesties – išvesties jungtis nuo ekrano rėmo, buvo įmanoma sukurti itin siaurą 5,2 mm ekrano storį, plonesnį už daugelį naujausių išmaniųjų telefonų. Maitinimo ir monitoriaus signalo kabelius pravedus per įviją asimetrišką stovą, sukuriama ypač švari ir elegantiška išvaizda.

„Iš trijų pusių berėmis” ir itin grakštus dizainas su įviju, asimetrišku stovu:
„AOC PDS241”, sukurtas bendradarbiaujant su „Studio F. A. Porsche”


Galima užtikrintai sakyti, kad šiuolaikiniai monitoriai yra plonesni ir spartesni, turėdami didesnį ekraną. Augant elektroninio sporto („esports”) ir konkurencinių žaidimų populiarumui, daugelis naudotojų šiuo metu pageidauja monitorių, kurie ne tik turi trumpesnį reakcijos laiką ir spartesnį kadrų atnaujinimo dažnį, bet ir jų dizainas suteikia visiško pasinėrimo į žaidimą potyrį. Išlenkti ekranai, stebėtinai, debiutavę televizijos sektoriuje dar 1952 m., tapo populiarūs visoje rinkoje būtent žaidėjų bendruomenėse. Turėdamas 21:9 vaizdo kraštinių santykį, 2000 mm išlinkį, 4 ms reakcijos laiką, 200 Hz atnaujinimo dažnį ir „Adaptive-Sync” („FreeSync“) palaikymą, „AOC AGON AG352QCX” monitorius yra šios evoliucijos pavyzdys. Ergonomiškos reguliavimo pasirinktys taip pat nuėjo ilgą kelią. Praeities CRT monitoriai retai peržengdavo bazinių pasukimo funkcijų ribas, kai daugelis šiandienos ekranų gali būti pakreipti, pasukti ar reguliuojamo aukščio. Pavyzdžiui „AG352QCX” monitorius, dėl jo stovo aukščio, pakreipimo ir pasukimo pasirinkčių, leidžia žaidėjams išlaikyti taisyklingą sėdėseną žaidžiant.

Netgi biuruose monitoriai nebeturi atrodyti griozdiškai ir nuobodžiai. Štai dėl ko „AOC” taip pat atnaujina savo „Pro Line” seriją, su „iš trijų pusių berėmiu” dizainu. „90-osios serijos” monitoriai leidžia naudotojams sutelkti dėmesį tik į ekrano turinį ir sukurti didesnio vientiso įspūdžio daugia-ekranes sistemas, sustačius kelis monitorius šalia.

Tai yra tik keli pavyzdžiai, rodantys, kad šiandienos kompiuterių monitoriai  daugiau nebėra bazinė biuro įranga, bet patrauklios, specialiai pritaikytos priemonės, apjungiančios stilių su patogiu funkcionalumu, kad tiktų nuolat besikeičiančiam vartotojų gyvenimo būdui.

Paminėtų „AOC” produktų apžvalga

„AOC PDS241” ir „AOC PDS271”

16:9 IPS monitoriai yra dviejų dydžių: „PDS241” su 24 colių įstrižainės ekranu ir „PDS271” su 27 colių įstrižainės ekranu. Abu turi „Full HD”, 1920 x 1080 pikselių raiškos skiriamąją gebą ir „iš trijų pusių berėmį” dizainą. Unikalus įvijas asimetriškas stovas viduje slepia maitinimo ir monitoriaus signalo kabelius, kurie yra atskirti išoriniame moduliniame skydelyje. Puiki vaizdo kokybė, platus spalvų spektras, platus žiūrėjimo kampas ir „Flicker-Free” technologija, leidžia monitoriui atitikti stiliui išrankių namų naudotojų ir profesionalų poreikius.

„AOC AGON AG352QCX”

Tai išlenktas monitorius su 35 colių (21:9) įstrižainės VA tipo ekrano panele, plačia „Full HD”, 2560 × 1080 pikselių raiškos geba, 4 ms reakcijos laiku, 200 Hz atnaujinimo dažniu ir „Adaptive-Sync” („FreeSync“) palaikymu. Turintis 2000 mm išlinkio spindulį, jis yra labiau išlenktas, nei kiti standartiniai išlenkti monitoriai, ir suteikiantis išskirtinai aukšto lygio pasinėrimo potyrį žaidėjams ir kelias užduotis vienu metu atliekantiems naudotojams.

„AOC I2490PXQU” ir AOC I2790VQ” – iš būsimos 90-osios serijos”

Monitoriai su 24 colių ir 27 colių įstrižainės ekranais yra elegantiško, bet paprasto „iš trijų pusių berėmio” dizaino su bronzos, pagamintos iš vario, cinko ir alavo lydinio, danga. Jie turi naujausią IPS panelę ir „Full HD” raišką. „90-osios serijos” monitorius, galinčius pasigirti daugeliu įvesčių ir funkcijų, kaip „Flicker-Free” technologija ir „Low Blue Light” režimu, bus galima įsigyti šią vasarą.

Šaltinis Pranešimas žiniasklaidai