Lietuvos smulkusis verslas neįvertina IT potencialo ir pavojų

Smulkiose Lietuvos įmonėse kompiuterine ir IT įranga dažniausiai rūpinasi ne patyrę šios srities specialistai, o atsitiktiniai darbuotojai. Ir nors bendrovės pripažįsta dažnai susiduriančios su technologiniais nesklandumais, iš klaidų mokytis jos nelinkusios. Tai atskleidė „Telia“ užsakymu atlikta reprezentatyvi nedidelių Lietuvos įmonių apklausa.

„Bene didžiausią nerimą kelia tai, kad mažose įmonėse IT ūkio priežiūra rūpinasi šią sritį menkai išmanantys, patirties ir kompetencijos neturintys žmonės. Net 82 proc. atvejų įvykus gedimui jį taisyti puola įmonės vadovas, administratorius ar kitas darbuotojas, bet ne IT specialistas. Tai reiškia, kad šis žmogus yra atitraukiamas nuo savo tiesioginio darbo, o jo atlikti pataisymai gali būti prastos kokybės ir dėl to tie patys nesklandumai gali pasikartoti ateityje. Tai ne tik neefektyvu, bet ir gali kelti pavojų įmonės duomenų saugumui“, – atkreipia dėmesį „Telia“ verslo klientų vadovas Mindaugas Ubartas.

Daugiau nei pusė (62 proc.) įmonių su IT srities nesklandumais susiduria vieną-du kartus per mėnesį ir dažniau. Dešimtadalis įmonių juos patiria kone kasdien. Pasak M. Ubarto, tai rodo, kad įmonės iš savo klaidų nesimoko: tam kartui pataisiusios gedimą, jos sprendžia problemą, bet nenaikina priežasčių. Todėl gedimai nuolat kartojasi.

Paklausus, kokios IT negandos juos persekioja, įmonių vadovai ir IT specialistai dažniausiai įvardijo kenkėjiškas programas, brukalų antplūdžius, neveikiantį internetą ir įvairius kompiuterio sutrikimus.

„Buvo tokių atvejų, kad žmonėms kasryt perkrauti maršrutizatorių tapo įpročiu, jie to nelaiko nepatogumu ar pavojumi saugumui. Ir nors daug įmonių skundžiasi interneto trikdžiais, mūsų praktika rodo, kad 99,9 proc. atvejų problemą randame vartotojų galinėje tinklo įrangoje – maršrutizatoriuose, kompiuteriuose, perjungikliuose ir kituose komponentuose. Naudojant patikimą, ryšio tiekėjo suteiktą ir patikrintą įrangą jų būtų galima išvengti“, – sako M. Ubartas.

Jis atkreipia dėmesį į dar vieną ydingą smulkiųjų verslininkų praktiką: svarbius įmonės dokumentus, sutartis ir kitus duomenis laikyti popierinėse laikmenose. Popierinius archyvus tam naudoja 56 proc. smulkių Lietuvos bendrovių.

„Jas tikrai galima suprasti: kol mobiliojo ir elektroninio parašas netapo visuotiniu įpročiu, tol įmonės  verčiasi turėdamos popierinį archyvą. Tačiau popierinius dokumentus akimirksniu gali sunaikinti vanduo ar ugnis, todėl svarbu suprasti, kad tokiu atveju būtina turėti atsargines kopijas. Biure laikomas serveris ar jo funkciją atliekantis kompiuteris taip pat nėra itin patikima alternatyva, geriausia tokius duomenis saugoti „debesyje“, – teigia M. Ubartas.

Tiesa, įmonių apklausa parodė ir teigiamų dalykų. Pavyzdžiui, pusė (54 proc.) verslų naudojasi didžiausią duomenų perdavimo spartą, patikimumą ir stabilumą užtikrinančiu šviesolaidiniu internetu, dar penktadalis – mobiliuoju 4G internetu verslui.

Be to, du trečdaliai (66 proc.) verslų naudoja kompiuterius su naujausiomis operacinėmis sistemomis, o keturios iš penkių (78 proc.) įmonių saugumo užtikrinimui naudoja legalias, mokamas antivirusines programas arba savo saugumą patiki išorinei įmonei.

M. Ubartas taip pat pastebi, kad serverius turinčios bendrovės dažniausiai jų priežiūrą patiki samdomai įmonei (39 proc.), įmonės IT specialistui (19 proc.) ar samdomam specialistui (18 proc.).

Anot „Telia“ atstovo, tai išties geri rodikliai ir sveikintinas požiūris, rodantis, kad verslas supranta, kodėl svarbu rūpintis IT ūkiu, nes vienas incidentas gali sustabdyti visą įmonės veiklą.

„Apklausos rezultatai pateikė ir teigiamų, ir rūpestį keliančių įžvalgų. Visgi svarbiausia mūsų išvada – nedidelėms bendrovėms trūksta žinių, patarimų apie tai, kaip teisingai valdyti savo IT ūkį ir jos nesugeba įvertinti viso IT potencialo. Sklandžiai veikiantis IT ūkis prisideda prie augančio verslo sėkmės, o kiekvienas darbuotojas gali užsiimti būtent tuo, ką geriausiai išmano“, – sako M. Ubartas.

Smulkioms Lietuvos įmonėms „Telia“ sukūrė specialų įrankį, kuris per kelias minutes padės įvertinti jų IT ūkio būklę, o ekspertų komanda yra pasiruošusi suteikti nemokamą konsultaciją ir pasidalinti patarimais. Daugiau informacijos apie tai galima rasti internete Telia.lt/verslui.

2018 m. liepos 26 d. – rugpjūčio 20 d. „Telia“ užsakymu bendrovės OMD atliktoje telefoninėje apklausoje dalyvavo 304 Lietuvos įmonės, turinčios nuo 10 iki 50 darbuotojų. Į apklausos klausimus atsakinėjo darbuotojai, daugiausiai susiduriantys su IT ūkio reikalais savo įmonėse: vadovai, administratoriai arba IT specialistai.

Daugiau: paskola verslui

Šaltinis Pranešimas žiniasklaidai