Telefonų gamintojai plečia asortimentą: kada važiuosime „Xiaomi“, „Sony“, „Samsung“ ar „Apple“ elektromobiliais?

amenate laikus, kai kiekvieno išmaniųjų telefonų gamintojų flagmano pristatymas būdavo įvykis technologijų pasaulyje? Kai jų fotokameros pradėjo daryti stebuklus, o procesoriai ir baterijos pavijo kompiuterius? Tačiau pastaraisiais metais elektromobiliai pradėjo stumti išmaniuosius telefonus iš vartotojų dėmesio lauko. Todėl nenuostabu, kad į išmaniųjų automobilių gamybą pradėjo veržtis ir didieji pasaulio telefonų gamintojai. „Telia“ ekspertai sako: „Xiaomi“, „Sony“ ar „Apple“ su ratais jau nebe už kalnų.  

Pirmoji starto automobilių rinkoje liniją kirto „Huawei“, pernai pristačiusi pirmąjį visiškai elektrinį sportinį automobilį „Aito M5“, o neseniai į viešąją erdvę nutekėjus jos prototipo nuotraukoms, „Xiaomi“ nebeslepia planų konkurentus kitąmet pasivyti su elektromobiliu „MS11“. Apie panašius ketinimus jau ne kartą yra prasitaręs ir „Apple“ vadovas Timas Cookas.

Aito M5

Analitikai prognozuoja, kad prie šių bendrovių netrukus prisijungs ir daugiau technologijų rinkos gigantų, kuriems tai bus bene vienintelis kelias išlaikyti savo lyderystę, net jeigu ankstesni kai kurių jų bandymai ir pasibaigė nesėkmingai.

„Prieš maždaug penkerius metus net sapne nebūtume galėję įsivaizduoti, jog „Xiaomi“ ar „Apple“ kaip nors galėtų konkuruoti su „Volkswagen“ ar „Tesla“. Tačiau, naujausiais tarptautinės rinkos analizės bendrovės IDC skaičiavimais, šių kompanijų „duona“ buvusių išmaniųjų telefonų pardavimams 2022 m. pasiekus nuo 2013 m. nematytas žemumas, šis scenarijus tampa netgi labai tikėtinas. Technologijų milžines į automobilių rinką stumia įsibėgėjanti transporto elektrifikacija bei pasikeitę vartotojų prioritetai. Į šį produktą taip pat žiūrima, kaip į dar vieną galimybę pirkėjus „užrakinti“ savo ekosistemoje“, – teigia „Telia“ išmaniųjų įrenginių ekspertas Simonas Tilindis.

Kartą per šimtmetį pasitaikanti galimybė

Tilindžio nuomone, dabartinį transporto pramonės virsmo mastą galima prilyginti prieš maždaug šimtą metų vykusiam perėjimui nuo susisiekimo arkliais prie automobilių. Elektromobilių pardavimams augant įspūdingu greičiu ir pernai Europoje susižėrus maždaug 20 proc. siekiančią naujų automobilių rinkos dalį, Europos Parlamentas neseniai pasirašė nuosprendį vidaus degimo varikliams. Nuo 2035 m. įsigaliosiantys teisės aktai visoje ES uždraus naujų benzininių ir dyzelinių automobilių pardavimą.

„Kol daugelis vartotojų rankose laiko penktą ar šeštą savo kada nors įsigytą išmanųjį ir dėl sulėtėjusio progreso pernelyg negalvoja apie naujo įsigijimą, elektromobilių rinkoje vyrauja visai kitokios nuotaikos. Ateinančiais metais milijonai žmonių Europoje ir visame pasaulyje vienaip ar kitaip bus priversti įsigyti savo pirmąjį elektra varomą automobilį, kas technologijų kompanijoms atveria milžinišką ir nepersotintą rinką. Ji matoma kaip puiki galimybė kompensuoti lėtėjančius elektronikos pardavimus“, – aiškina pašnekovas.

Žinoma, šios istorinės galimybės nenori praleisti ir senieji automobilių rinkos grandai, skelbdami ambicingus planus savo modelių liniją elektrifikuoti dar gerokai iki minėtų draudimų įsigaliojimo. Vis dėlto naujiems žaidėjams palanku tai, kad elektrifikacijos eroje pastarųjų dešimtmečiais kaupta vidaus degimo variklių patirtis tampa nebeaktuali ir visi prekės ženklai vartotojų akyse tarsi iš naujo stoja prie starto linijos. Tą puikiai įrodo vos 20 metų skaičiuojanti „Tesla“, šiuo metu pirmaujanti pagal elektromobilių pardavimus ir per rekordiškai trumpą laiką sugebėjusi aplenkti „Toyota“, perimdama vertingiausios automobilių pramonės kompanijos titulą.

„Telia“ išmaniųjų įrenginių ekspertas pasakoja, kad pernai rudenį „Huawei“ žengė tvirtą žingsnį į elektromobilių rinką, kartu su Kinijos automobilių gamintoju „Seres“, pristatydami pirmąjį visiškai elektrinį sportinį automobilį „Aito M5“. Ir įdomu tai, kad šis produktas nebuvo tik skambus viešųjų ryšių projektas –  telekomunikacijų gigantė iš rytų kūrė ne tik informacinę automobilio sistemą, bet ir tokį kritiškai svarbų komponentą, kaip elektriniai varikliai. Tokie aktyvūs judesiai šioje rinkoje netgi privertė apie nuosavo automobilio kūrimą iš naujo pagalvoti „Samsung“, kuri savo automobilių padalinį per Azijos finansų krizę pardavė „Renault“ grupei dar praėjusio šimtmečio pabaigoje.

Labiau kompiuteriai, nei automobiliai

„Telia“ atstovas akcentuoja ir kitą technologijų bendrovėms palankią elektromobilių rinkos tendenciją – pasikeitusius vartotojų prioritetus. Jei anksčiau automobilių gamintojai reklamose pabrėždavo dinamiką, geras valdymo savybes ar surinkimo kokybę, šiandien visus minėtus aspektus į antrą planą nustumia elektroninių vairavimo asistentų kiekis, informacinės sistemos galimybės ir įvairios išmanios funkcijos.

„Į šiuolaikinį automobilį vairuotojai žiūri kaip į didelį kompiuterį ant ratų, kurio gerumas matuojamas pagal tai, kaip smarkiai jis gali palengvinti vairavimo procesą ir kaip patogiai leisti naudotis įvairiomis išmaniojo telefono funkcijomis. Natūralu, kad tokioms kompanijoms, kaip „Apple“, „Google“ ar „Xiaomi“, turinčioms daugiau patirties aparatinės ir programinės įrangos kūrimo srityse, minėtus vartotojų poreikius patenkinti bus kur lengviau, nei „Volkswagen“ ar „Toyota“, – besikeičiančios rinkos ypatumus atskleidžia S. Tilindis.

Labai tikėtina, kad didžiosioms technologijų bendrovėms žengus į automobilių rinką pastebimai pagerėtų ir savavaldžio vairavimo technologijos. Pavyzdžiui, šiųmetėje „CES“ parodoje pristatytas „Sony“ ir „Honda“ automobilio prototipas „Afeela“ aprūpintas net 45 autonominiam vairavimui reikalingais jutikliais, o jų renkamus duomenis apdoroja itin galingas „Snapdragon“ lustas, giminingas daugelyje aukščiausios klasės „Android“ flagmanų veikiančioms mikroschemoms.

Dar tvirtesni ekosistemos gniaužtai

Nuosavas elektromobilis technologijų kompanijoms taip pat yra gera proga pirkėjus dar smarkiau pririšti prie savo produkcijos. Tiek „Xiaomi“, tiek „Apple“ gamina pakankamai platų produktų asortimentą, kuriame rasime kompiuterių, išmaniųjų laikrodžių, telefonų, ausinių ir netgi skaitmeninių paslaugų. Juos naudodamas kartu vartotojas gauna geresnę patirtį, nei pasirinkęs skirtingų kompanijų gaminius, kas jį tarsi įspraudžia į vieno prekės ženklo rėmus ir taip bendrovėms sugeneruoja daug papildomo pelno.

„Turint „Apple“ išmanųjį labai sunku rasti argumentų rinktis kitą planšetinį kompiuterį, nei „iPad“, žinant, kad jis leis patogiai atrašyti į telefoną atėjusias žinutes, tęsti „iPhone“ pradėtą darbą ir paprasčiau keistis failais. Tad beveik nėra abejonių, jog „iPhone“ savininkai „Apple“ automobilį galės lengviau valdyti ir eksploatuoti, nei, pavyzdžiui, turintieji „Sony“ ar „Xiaomi“ išmaniuosius, ir atvirkščiai. O kur dar galimybės pasiūlyti patogesnį durelių atrakinimą ar užvedimą įsigijus išmanųjį laikrodį. Taip brangus elektromobilis vartotojui dar labiau apsunkins perėjimą prie kito gamintojo produkcijos ir dar tvirčiau užrakins vienos kompanijos „auksiniame narvelyje“, – automobilio išleidimo motyvus dėsto ekspertas.

Tiesa, technologijų bendrovėms palanki situacija automobilių rinkoje dar nereiškia, kad jos nepatiria įvairių su visiškai naujos kategorijos produktu susijusių iššūkių. Anksčiausiai elektromobilį pristatyti ketinanti „Xiaomi“ jį pradės gaminti tik kitąmet ir iš pradžių siūlys tik Kinijos rinkoje, kurioje transporto priemonėms taikomi kur kas mažesni reikalavimai, nei Vakaruose. Panaši situacija ir su kitais šio žemyno elektronikos gamintojais – apie elektromobilio pristatymą signalus pasiuntusi „Oppo“ kitąmet ketina startuoti Indijoje. Tuo metu po devyniais užraktais slepiamas „Apple“ automobilio projektas, nuviliojęs daugybę inžinierių iš automobilių pramonės grandų, kuriamas bemaž dešimtmetį, tačiau vis dar nemato šviesos tunelio gale.

Tad „Telia“ išmaniųjų įrenginių eksperto teigimu, „Apple“, „Xiaomi“, „Sony“, „Huawei“ ar „Oppo“ ženkliuku pažymėtų automobilių mūsų kraštuose teks palaukti dar mažiausiai trejus–ketverius metus.