„Metų inovacijos“ titulas sunkiojo transporto konkurse –už įspūdingą žingsnį žemiškomis priemonėmis
Paskutinėmis pavasario dienomis praūžęs „DKV Live Metų sunkvežimio 2023“
konkursas sudėliojo daugybę atsakymų į sunkiuoju transportu besidominčiųjų
klausimų kraitelę. Po išsamių testų, kurių metu 11 konkurso komisijos narių turėjo
galimybę išbandyti sunkvežimius įvairiausiomis sąlygomis, paaiškėjo 4 pagrindinių ir
7 papildomų nominacijų laimėtojai. Tarp pastarųjų ryškiausiai žibėjęs modelis
nuskynė kone pusę galimų papildomų apdovanojimų.
„Scania 460 S“ išplėšė pergales trijose iš papildomų nominacijų. Švedijos gamintojų kūriniui
atiteko „Metų komforto“, „Metų ergonomikos“ ir „Metų inovacijos“ titulai.
Nominacijos atspindi pokyčius
„Metų inovacijos“ apdovanojimas kėlė bene didžiausią intrigą, mat kas dvejus metus
rengiamame konkurse paskutinį kartą, 2021-aisiais, „Scania S“ modelis laimėjo pagrindinį
geriausio sunkvežimio titulą. Tad kiek ir kaip greitai galima patobulinti transporto priemonę,
kuri dar neseniai buvo pripažinta geriausia? Kokių naujovių galima tikėtis?
Vienas iš „DKV Live Metų sunkvežimio 2023“ rinkimų komisijos narių, portalo Gazas.lt
redaktorius Žilvinas Pekarskas sako, kad, lyginant prieš dvejus metus vertintą sunkvežimį ir
tą, kuris konkurse debiutavo šiemet, gali sutapti nebent išvaizda. Tačiau po skardomis tai
yra du visiškai skirtingi vilkikai – švedams iš tiesų pavyko į kelius išleisti itin inovatyvų
modelį.
„Pačiam teko dalyvauti gamintojo pristatyme žurnalistams, kai tik pasirodė atnaujintas
modelis. Tai – visiškai kitas sunkvežimis. Jame visiškai naujas variklis, nauja pavarų dėžė,
naujas degalų bakas ir nauja degalų tiekimo sistema“, – svarbiausius pokyčius vardija
žurnalistas.
Išties į konkursą gamintojų atstovai atvežė iš pagrindų atnaujintą sunkvežimį. „Scania“
atstovų teigimu, nė vieno pakeitimo liežuvis neapsiverstų pavadinti kosmetiniu, todėl ir
laimėtos nominacijos už inovacijas bei komfortą tiksliau nei bet kokie apibūdinimai atspindi,
ko naujais patobulinimais siekė gamintojai.
Penkerių metų darbo rezultatas
Nors iš daugybės patobulinimų sudėtinga išskirti vieną svarbiausių, tačiau kone daugiausia
dėmesio sulaukė naujos kartos Švedijos įmonės varikliai. Pramonė juda dekarbonizacijos
link, tačiau transporto sektoriaus žaidėjai kone vienbalsiai pripažįsta, jog prekių gabenimo
sektorius dar ilgai bus priklausomas nuo iškastinio kuro, kol atsiras efektyviai
panaudojamos alternatyvos.
Todėl didžioji dalis sunkvežimių dar ne vienerius metus bus varomi vidaus degimo
varikliais. Šiuo metu sunkiojo transporto šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija sudaro ketvirtadalį viso kelių transporto išmetalų. Tad bet koks žingsnis didinant naudojamų
dyzelinių variklių našumą jau dabar turi teigiamą poveikį aplinkai.
Naujų „Scania“ variklių platformą bendrovės Mokslinių tyrimų ir plėtros skyriaus specialistai
projektavo penkerius metus. Šių agregatų konstrukcijoje nebeliko nė vienos ankstesnės
kartos jėgainių detalės.
„Gamintojai gerokai padidino sunkvežimio našumą ir pagerino dyzelinio variklio šiluminį
naudingumą. Iš esmės dėl to šis vilkikas ir buvo apdovanotas, nes jo kūrėjai ir toliau sugeba
tobulinti vidaus degimo variklį. Dyzeliniai vilkikai vis dar vyrauja keliuose, tad bet koks jų
patobulinimas palieka pėdsaką“, – paaiškina Ž. Pekarskas.
Naujųjų „Scania“ variklių šiluminis efektyvumas pasiekė apie 50 proc., degalų sąnaudas
pavyko apkarpyti dar 8 proc. Šis rodiklis tebėra svarbus ne tik dėl augančio dėmesio
aplinkosaugai, bet ir dėl tradicinės priežasties – mažesnių transporto įmonių sąnaudų.
Galios sistemų našumo augimą lėmė švedų inžineriniai sprendimai ir šiuolaikinės
technologijos. Tarp jų – dvigubi viršutiniai paskirstymo velenai, dvigubas išmetamųjų dujų
neutralizavimas įpurškiant „AdBlue“ skystį ir moderni didelio skaičiavimo pajėgumo variklio
valdymo sistema. Inžinieriams taip pat pavyko optimizuoti degimo procesą, užtikrinti
silpnesnę vidinę detalių trintį.
Įdomu ir tai, kad naujos kartos „Scania“ jėgos agregatų versijos gali būti varomos iš hidrinto
augalinio aliejaus gaminamais HAA (angl. HVO) degalais, taip pat – riebalų rūgščių metilo
esterio RRME (angl. FAME) pagrindu sukurtu biodyzelinu, tad vilkikų savininkai gali patys
nuspręsti, ar norėtų dar labiau mažinti poveikį aplinkai.
„DKV Live Metų sunkvežimio“ rinkimų komisijos nario, įmonės „Ivetra ir Ko“ direktoriaus
Boriso Ignatjevo vertinimu, „Metų inovacijos“ nominaciją Švedijos bendrovė atsiėmė už dar
platesnį, visapusišką įdirbį laikantis Europos Sąjungos žaliojo kurso.
„Jie yra vieni iš sparčiausią ir didžiausią įdirbį šioje srityje darančių sunkvežimių gamintojų.
Tas inovatyvumas apima ne tik dyzelinius variklius, bet ir visumą taikomų standartų.
Lietuvoje irgi turime pavyzdžių, kai įmonės naudojasi šio gamintojo dujiniais sunkvežimiais
vien dėl žaliojo kurso reikalavimų“, – pastebi pašnekovas.
Išsprendė opų klausimą
Naujos kartos varikliai sunkvežimiuose montuojami kartu su naujosiomis patobulinto
valdymo „Scania Opticruise“ pavarų dėžėmis ir ant naujo važiuoklių rėmo MACH („Modular
Architecture Chassis“) pritvirtintomis naujomis ašimis.
Gamintojai sustiprino degalų bakų konstrukciją ir iš esmės patobulino tiekimo sistemą.
Dabar žemo slėgio degalų siurblys bei filtrai perkelti toliau nuo variklio ir montuojami šalia
bako įrengtame atskirame degalų tiekimo optimizavimo bloke. Tai leido „Scania“
inžinieriams įveikti visus iššūkius, kylančius dėl būtinybės iki galo sunaudoti degalų bako
likučius.
Paskutiniu „Scania 460 S“ koziriu rinkimuose tapo komforto ir saugumo įranga.
Sunkvežimyje buvo įdiegtos visos sistemos, kuriomis gali pasigirti sunkiojo transporto
gamintojai.