Korėjiečiai lakios vaizduotės vaisių pavertė realybe: kokias galimybes siūlo trečiojo lygio autonomiškas automobilis?

Galima ginčytis, ar itin dinamiškame ir proveržių kupiname automobilių pasaulyje nugalėtojų
laurai galėtų atitekti autonomiško važiavimo technologijoms. Vis dėlto, jeigu kadaise ši
koncepcija buvo laikoma kažkieno lakios vaizduotės vaisiumi, dabar pramonininkai ją vertina
labai rimtai ir stebi pro didinamąjį stiklą.
Šį dėmesį ypač skatina sėkmingas technologijų taikymas gamintojų anonsuojamuose
automobiliuose. Vienu tokių pavyzdžių neseniai tapo „Kia EV9“ prototipas, drąsiai pažadėjęs
trečiojo lygio autonomiško važiavimo galimybes. Todėl, visuomenei pristačius gamybos
konvejerį pasiekusią versiją, natūraliai kilo klausimas, ar šis ambicingas pažadas buvo
ištesėtas?

Sukėlė ažiotažą

Naujausio Pietų Korėjos gamintojo modelio pristatymas ypač konkurencingoje elektrinių SUV
kategorijoje sukėlė nemenką ažiotažą. Būtent trečiojo autonomiškumo lygio pažadas jį
išskyrė iš kitų pastarojo meto premjerų ir kėlė daugybės specialistų susidomėjimą. Regis,
korėjiečiai stačia galva nėrė į teritoriją, kurioje kol kas visi mėginimai pasižymėjo didele
atsarga, net ir kalbant apie tokius prabangius modelius kaip „Mercedes-Benz EQS“ ar „Audi
A8“.
Aiškinant paprastai, trečiojo (iš penkių galimų) lygio autonomiškumo technologijos apima
pažangias pagalbos vairuotojui sistemas (angl. advanced driver assistance systems, ADAS),
kurios gali savarankiškai kontroliuoti automobilio vairo mechanizmą, stabdžius bei
akceleratorių ir atsižvelgti į supančią aplinką. Svarbi trečiojo autonomiškumo lygio sistemų
savybė – galimybė persijungti į avarinį režimą, jei vairuotojas neperima automobilio kontrolės
šiam to paprašius.
Į kelius išriedėjusi „Kia EV9“ tapo įrodymu, kokią pažangą šioje srityje jau pasiekė
gamintojai. Šiame elektromobilyje ypač išsiskiria išmaniojo piloto funkcija, apimanti
automatišką eismo juostos keitimą ir išmanų greičio pritaikymą važiavimo sąlygoms.
Tokias galimybes suteikia pažangūs jutikliai ir automobilio aplinką nuolat stebinčios vaizdo
kameros. Dėl jų kontrolės sistemos gali priimti pagrįstus sprendimus. Taigi trečiojo lygio
autonomiškumas tapo realybe.
Netolimoje ateityje „Kia EV9“ GT komplektacijoje bus galima pasirinkti ir važiavimo
greitkelyje piloto sistemą (angl. Highway Driving Pilot) – tam tikrose rinkose ji suteiks
santykinį trečiojo lygio autonomiškumą. Ši sistema naudoja 15 jutiklių bei 2 lidarus, todėl
elektromobilis gali stebėti aplinką 360 laipsnių spinduliu.

Veržiasi į lyderius

Lyginant su konkurentais, EV9 aiškiai veržiasi į lyderius. „Audi A8“ turi tam tikrų trečiojo
autonomiškumo lygio savybių, tačiau reikalauja nuolatinio vairuotojo dėmesio. Vokiečių
flagmane įdiegta išmanioji sistema leidžia vairuotojui visiškai nesirūpinti tuo, ką daro
automobilis, kol tai atitinka tam tikras sąlygas. Viena jų – važiuojant ne greičiau nei 60
km/val.
Savo ruožtu „Mercedes-Benz EQS“ turi vadinamojo 2+ autonomiškumo lygio sistemas. EQS
SUV modelis yra iš esmės tas pats EQS sedanas, tik su kitokiu kėbulu, aukštesne sėdimąja
vieta bei didesne erdve.

Jų elektrinės galios sistemos yra panašios, nors ir ne identiškos. EQS450+ modelyje
sumontuotas 249 kW galios elektros motoras, sukantis galinius ratus. Tačiau šis modelis
neturi tiek autonomiškumo technologijų, kiek „Kia EV9“ ar „Audi A8“.

Uždavė naujų klausimų

Žvelgiant giliau į autonominių transporto priemonių sritį, korėjiečių elektromobilis pateikia
intriguojančių klausimų. Ar trečiojo lygio autonomija taps pramonės standartu, ar taip ir išliks
prabangos atributu, būdingu aukščiausios klasės modeliams? Ar teisinis reguliavimas
neatsiliks nuo tokios sparčios technologinės pažangos autonominio vairavimo srityje?
Potencialus tokias galimybes turinčių automobilių poveikis yra reikšmingas. Juose pritaikytos
technologijos verčia susimąstyti apie kelių eismo saugumo kartelės kilstelėjimą, t. y.
priklausomybės nuo vairuotojų ir jų klaidų rizikos mažinimą.
Kartu tai brėžia ateities viziją, kurioje vartotojų mobilumo patirtis gali apskritai pasikeisti iš
esmės. Dėl autonominių vairavimo sistemų vairavimas gali tapti malonesnis, ne toks
varginantis, o vairuotojų vaidmuo labiau primins technikos operatorių vaidmenį.
Be to, trečiojo lygio autonominių sistemų atsiradimas rodo didėjantį vartotojų pasitikėjimą ir
palankumą savivaldžiams automobiliams, o tai liudija ir apie mūsų vairavimo suvokimo
pokyčius. Rinkos duomenų portalo „Statista“ duomenimis, iki 2025 metų didžiojoje
daugumoje naujų automobilių bus įdiegtos pagalbinio vairavimo sistemos ir tik 1,6 proc.
naujų modelių neturės jokių panašių technologijų.

Apibendrinant galima pasakyti, kad produkcinė „Kia EV9“ versija išpildė pristatant prototipą
gamintojo duotą pažadą ir autonomiškumo srityje iš karto šovė į priekį. Sėkmingas tokių
technologijų pritaikymas be potencialios automobilio komercinės sėkmės taip pat gali turėti
poveikį teisės aktų leidėjams, vartotojų nuomonei ir paskatinti saugumo standartų pokyčius.
Sykiu svarbu pažymėti, kad proveržis vyksta pažingsniui. Kol kas „Kia“ šias funkcijas taiko
ribodama greitį iki 80 km/val. O rinka laukia metų pabaigos. Tikimasi, jog 2023-ųjų gale
„Mercedes-Benz“ pristatys savo trečiojo autonomiškumo lygio sistemą „Drive Pilot“.
Klausimai, kuriuos į viešumą iškėlė EV9 pristatymas, yra tokie pat svarbūs kaip ir
technologijų pažanga. Rinka sulaikiusi kvapą stebi, kaip šie pokyčiai paveiks transporto
ateitį.