Kodėl pardavėjai nepriima prekės atgal ir vengia grąžinti pinigus?
Ar žinojote, jog nusipirkę prekę internetu turite daugiau teisių, negu įsigiję prekę tradicinėje parduotuvėje? Neatsitiktinai apsipirkimų skaičius elektroninėje erdvėje sparčiai auga. Kita vertus, internetu užsakyti produktai dažnai neatitinka lūkesčių arba pristatomi per vėlai, o tai turi įtakos vėlesniems sprendimams pirkti. Ką turėtų žinoti pirkėjai?
Prekių pristatymas ir grąžinimas
Daugiausia problemų perkant internetu vartotojams sukelia produkto pristatymas bei grąžinimas. Tai patvirtino ir tarptautinės interneto tyrimų ir konsultacijų įmonės „Gemius“ atlikas Lietuvos elektroninės komercijos tyrimas.
Dauguma vartotojų žino, jog prekės grąžinimo terminas yra 14 dienų. Tradicinėje prekyboje vartotojų reikalavimams grąžinti kokybiškas prekes yra taikomi didesni apribojimai: nemažai kokybiškų prekių galima grąžinti tik pardavėjui sutikus. Tuo tarpu internetu įsigyta prekė gali būti grąžinta per 14 dienų nuo pristatymo dienos, jei prekė nėra panaudota, sugadinta ar praradusi prekinę išvaizdą.
„Jei pirkėjas per nustatytą laiką atsisako prekės raštu, pardavėjas privalo grąžinti jam pinigus, įskaitant vartotojo apmokėtas prekių pristatymo išlaidas, tačiau tik tais atvejais, kuomet vartotojas pasirinko verslininko pasiūlytą pigiausią įprastinį pristatymo būdą. Vartotojui tenka tiesioginės prekės grąžinimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai šias išlaidas padengia verslininkas arba apie šias išlaidas vartotojas nebuvo tinkamai informuotas. – teigia Edita Sinkevičė, Lietuvos vartotojų instituto ekspertė, INTERNETO SAVAITĖS 2017 proga organizuotame seminare . – O jei pardavėjas internete nepateikia informacijos apie teisę atsisakyti sutarties, vartotojo teisė atsisakyti sutarties gali būti pratęsiama iki 12 mėnesių.”
Perkant internetu būtina atkreipti dėmesį, jog Lietuvos Respublikos teisės aktai įpareigoja pardavėją pristatyti prekes per 30 kalendorinių dienų. Todėl prieš pirkdami kalėdines dovanas patikrinkite, kokius prekių pristatymo terminus pateikia pardavėjas, ir įvertinkite tai, kad šventiniu laikotarpiu užsakymų skaičius yra padidėjęs.
Svarbu tikrinti informaciją
Vartotojams, deja, ne visada pateikiama arba pateikiama nepakankamai išsami informacija apie įsigyjamos prekės savybes ir prekių grąžinimo tvarką. „Būtinai atkreipkite dėmesį, ar nurodyti pardavėjo kontaktai, pardavėjo buveinės adresas (dažnai internetinės parduotuvės nurodo tik el. paštą), prekės garantijos sąlygos, visos su prekės pristatymu ir grąžinimu susijusios galimos išlaidos” , – pabrėžia E. Sinkevičė.
Norėdami sugrąžinti internete įsigytas prekes, vartotojai turėtų kreiptis į pardavėją. Jeigu abiem pusėms nepavyksta pasiekti susitarimo, vartotojai turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.
Ne visada lengva grąžinti prekę
Nusipirkę prekę internetu, vartotojai dažniausiai susirūpina savo teisėmis tik tuomet, kai pardavėjai nesilaiko nurodytų prekės pristatymo terminų, apskritai nepristato prekių arba kai gauta prekė neatitinka pirkėjo lūkesčių (pardavėjas pristato ne tą prekę, kito modelio arba kitokios spalvos prekę).
Vartotojai, norintys grąžinti prekes, susiduria su sunkumais, kai pardavėjas nesuteikia vartotojams teisės atsisakyti sutarties. Pardavėjas tokiais atvejais:
– klaidingai priskiria prekę prie negrąžinamų ir nekeičiamų prekių;
– ginčija nuotolinės sutarties sudarymo būdą;
– nurodo, jog vartotojas prekę naudojo arba iš esmės pakeitė prekės išvaizdą.
Kartais pardavėjai delsia grąžinti sumokėtus pinigus net ir tuomet, kai vartotojas tinkamu būdu atsisakė nuotolinės sutarties ir išsiuntė prekes pardavėjui.
„Interneto savaitės 2017“ tikslas yra šviesti visuomenę ne tik apie saugų interneto naudojimą, bet ir plačias elektroninių paslaugų vartojimo galimybes. Šios akcijos koordinatorius Lietuvoje yra asociacija „Langas į ateitį“, o vienas iš partnerių – Lietuvos vartotojų institutas, organizavęs seminarą INTERNETO SAVAITEI 2017, kurio metu vyresnio amžiaus gyventojai buvo supažindinti su elektroninės prekybos ypatumais.