Juri Sudheimer apie antifrizo tipus: kaip pasirinkti tinkamą aušinimo skystį savo automobiliui?

Įmonė UAB „SCT Lubricants“, įsikūrusi Klaipėdoje, siūlo platų aušinimo skysčių asortimentą — nuo tradicinių neorganinių iki modernių hibridinių antifrizų. Įmonių grupės SCT įkūrėjas Juri Sudheimer pažymi, kad antifrizas yra ne mažiau svarbus nei tinkama variklio alyva, nes skirtingų tipų varikliams ir aušinimo sistemoms reikia skirtingų apsaugos formulių.

Nuo gamyklos Klaipėdoje įsigijimo 2003 metais įmonė nuosekliai plėtė aušinimo skysčių asortimentą. 2012 metais buvo pastatyta moderni mokslinių tyrimų laboratorija, kurioje chemijos inžinierių komanda kuria specializuotas formules įvairių tipų automobiliams — nuo XX amžiaus retų modelių su žalvariniais radiatoriais iki šiuolaikinių aukštos galios variklių su aliumininiais komponentais. Verslo plėtros direktorius Erik Sudheimer teigia, kad gilus cheminių procesų aušinimo sistemoje supratimas leidžia kurti antifrizus, užtikrinančius optimalų balansą tarp apsaugos nuo korozijos ir efektyvaus šilumos perdavimo.

Gamykla „SCT Lubricants“, užimanti 10 hektarų plotą ir turinti daugiau nei 200 rezervuarų, kurių bendra talpa siekia 40 milijonų litrų, gamina MANNOL IAT, OAT, HOAT ir lobridinius antifrizus pagal visas šiuolaikines technologijas (prekės ženklas priklauso Juri Sudheimer). Trijų pakopų kokybės kontrolė ir sertifikavimas pagal ISO 9001 ir ISO 14001 standartus užtikrina, kad produkcija atitiktų tarptautines specifikacijas ASTM D 3306 ir ASTM D 4985. 2025 metais įmonė pristatė novatorišką karboksilatinį antifrizą „MANNOL DEX Coolant/Antifreeze 4016“, atitinkantį įmonės „General Motors“ specifikacijos GM6277M reikalavimus.

Kas yra antifrizai ir aušinimo skysčiai?

Skirtingiems automobiliams reikalingi skirtingi antifrizai. Jie skiriasi priklausomai nuo automobilio, variklio tipo (dyzeliniai ar benzininiai) ir gamybos vietos (amerikietiški, azijietiški ar europietiški). Kiekvienas antifrizas sukurtas taip, kad palaikytų variklio darbą ekstremaliose temperatūrose, atitinkančiose tam tikrą variklio tipą. Skirtingi antifrizai turi skirtingas inhibitorines technologijas, kurias apibūdina cheminės medžiagos, saugančios įvairius metalus ir medžiagas, naudojamas variklio aušinimo sistemoje.

Tradiciniai antifrizai su neorganiniais korozijos inhibitoriais (angl. Inorganic Acid Technology, IAT)

Apsaugai nuo korozijos juose naudojami mineraliniai priedai: metasilikatai, molibdatai, nitratai, nitritai, boratai, fosfatai, silikatai. Ši technologija sukuria vientisą apsauginę plėvelę ant visų aušinimo sistemos paviršių, tačiau tai gali sumažinti šilumos perdavimą. Šios technologijos ypatybė – puikus suderinamumas su žalvariniais ir variniais radiatoriais, kurie buvo montuojami automobiliuose XX amžiuje ir dabar naudojami sunkioje technikoje – karjeriniuose savivarčiuose, kombainuose ir pan.

Šios technologijos trūkumas – priedų garavimas kartu su vandeniu. Sumažėjus aušinimo skysčio lygiui jį reikia papildyti tik tuo pačiu skysčiu, o ne vandeniu. Dėl šios priežasties ir kai kurių kitų veiksnių šių antifrizų tarnavimo trukmė yra nedidelė (apie 2 metus), o apsauga – mažiau efektyvi nei šiuolaikinių antifrizų.

Mūsų asortimente tai „MANNOL Antifreeze AG11 Longterm 4111“ ir jo pagrindu pagaminti tirpalai („MANNOL Coolant G11 4211“ bei „MANNOL Antifreeze AG11 (–40 °C) Longterm 4011“). Šio antifrizo formulė išbandyta ne vienus metus, todėl jis geriausiai tinka senoviniams ir seniems automobiliams.

Karboksilatiniai antifrizai (angl.Organic Acid Technology, OAT)

Kaip korozijos inhibitoriai naudojamos tik organinės rūgštys (karboksilatai). Šioje technologijoje priedai veikia tiksliai, saugodami nuo korozijos tik pažeistas vietas, todėl užtikrinamas geresnis šilumos perdavimas. Būtent šie antifrizai geriausiai tinka aliumininiams radiatoriams, kurie yra labai jautrūs šilumnešio cheminės sudėties pokyčiams. Karboksilatiniai antifrizai sukuria patikimiausią apsauginę plėvelę, užkertančią kelią korozijai. Šių antifrizų ypatybė – ilgesnis tarnavimo laikas (nuo 3 iki 5 metų). Be to, jų priedai negaruoja kartu su vandeniu, tad sumažėjus aušinimo skysčio lygiui leidžiama papildyti distiliuotu vandeniu – bet tik tuo atveju, jei skysčio sumažėjimą sukėlė garavimas ir įsitikinus, kad nėra nuotėkio. Priešingu atveju geriau nerizikuoti ir papildyti tuo pačiu aušinimo skysčiu.


Šiais metais, SCT įmonių grupė sukūrė unikalų karboksilatinį aušinimo skystį „MANNOL DEX Coolant/Antifreeze 4016“, atitinkantį GM6277M specifikaciją, nustatytą „General Motors“. Įmonės asortimente yra produktų, pagamintų pagal OAT technologiją. Tai „MANNOL Antifreeze AF12+ Longlife 4112“ ir jo pagrindu pagaminti tirpalai („MANNOL Coolant G12+ 4212“, „MANNOL Antifreeze AF12+ (–40 °C) Longlife 4012“).

Hibridiniai antifrizai (angl. Hybrid Organic Acid Technology, HOAT)

Jie sujungia organines rūgštis su neorganiniais priedais, tokiais kaip silikatai arba fosfatai, t. y. yra gaminami pagal fosfatinę HOAT (P-HOAT) arba silikatinę HOAT (Si-HOAT) technologiją. Taip pat yra antifrizų, gaminamų pagal befosfatę technologiją („NAP free“) – juose nėra nitratų, fosfatų ir aminų. Šie antifrizai sujungia abiejų tipų privalumus: organinės rūgštys saugo labiausiai pažeidžiamas vietas, o neorganiniai priedai suteikia bendrą apsaugą visai sistemai. Antifrizai su fosfatais (P-HOAT) suteikia stipresnę apsaugą aliumininiams radiatoriams, o priedai su silikatais (Si-HOAT) puikiai saugo variklio geležinius komponentus nuo korozijos.

Įmonės asortimente yra produktų, pagamintų pagal HOAT technologiją. Tai „MANNOL Antifreeze AG13 Hightec 4113“ ir jo pagrindu pagaminti tirpalai („MANNOL Coolant G13 4213“, „MANNOL Antifreeze AG13 (-40 °C) Hightec 4013“), „MANNOL Antifreeze AG13+ Advanced 4114“ – antifrizas su ilgesniu tarnavimo laiku ir jo pagrindu pagamintas tirpalas „MANNOL Coolant G13+ 4214“. Pagal hibridinę technologiją taip pat gaminamas antifrizas motociklams – „MANNOL Pro Cool 4414“.

Lobridiniai (angl. Lobrid – low hybrid) antifrizai – tai naujos kartos antifrizai, kuriuose derinami karboksilatiniai (organiniai) ir silikatiniai arba fosfatiniai (neorganiniai) priedai (santykiu 9:1). Ši technologija jungia karboksilatinių antifrizų (apsauginė plėvelė korozijos atsiradimo vietoje) ir hibridinių (neorganiniai inhibitoriai) privalumus, siekiant pailginti tarnavimo laiką ir pagerinti variklio apsaugą. Jie panašūs į hibridinius antifrizus, tačiau turi mažiau neorganinių inhibitorių geresniam šilumos perdavimui. Lobridiniai antifrizai išlaiko balansą tarp apsaugos ir aušinimo efektyvumo.

Įmonės asortimente yra produktų, pagamintų pagal lobridinę technologiją. Tai „MANNOL Antifreeze AF13++ High-Performance 4115 ir jo pagrindu pagamintas tirpalas „MANNOL Antifreeze AF13++ (-40 °C) High-Performance 4015“.

Antifrizų kokybę reguliuoja du pagrindiniai standartai: ASTM D 3306 (specifikacija, nustatanti reikalavimus aušinimo skysčiams, pagamintiems etilenglikolio pagrindu, lengvai eksploatuojamiems automobiliams ir lengviesiems sunkvežimiams) ir ASTM D 4985 (specifikacija, nustatanti reikalavimus sunkvežimiams).

Ką dar svarbu žinoti?


Daugelis klaidingai mano, kad antifrizą reikia rinktis pagal jo spalvą. Europoje ar Japonijoje gamintojai dažnai laikosi tam tikrų spalvinių nuorodų. Pavyzdžiui, Japonijoje aušinimo skysčio spalva nurodo užšalimo temperatūrą, o JAV jokios spalvų politikos nėra. Be to, laikui bėgant dažiklis išblunka, ir aušinimo skystis gali pakeisti spalvą.

Europoje dažniausiai laikomasi „Volkswagen“ klasifikacijos, pagrįstos VAG normomis, žymimomis G11, G12, G12+, G12++, G13 ir G12 EVO pagal šią sistemą:

  • G11 – mineraliniai antifrizai (žali arba mėlyni);
  • G12 – karboksilatiniai (raudoni arba rožiniai);
  • G12+ – hibridiniai oranžiniai arba rožiniai);
  • kita.

Niekada negalima pasikliauti vien spalva! Antifrizų spalva nėra standartizuota ir priklauso nuo gamintojo. Pagrindiniai pasirinkimo kriterijai – klasė, cheminė sudėtis ir nurodymai ant pakuotės. Svarbiausia – visada laikykitės rekomendacijų, pateiktų jūsų automobilio eksploatacijos vadove.

Ar galima maišyti antifrizus?


Griežtai nerekomenduojame maišyti skirtingų klasių antifrizų. Internete galima rasti antifrizų suderinamumo lentelių, tačiau mes nerekomenduojame jomis remtis, nes nėra vieningo antifrizų standarto. Gamintojai gali interpretuoti „Volkswagen“ klasifikaciją skirtingai, todėl antifrizai, turintys tą pačią klasę etiketėje, gali būti nesuderinami.

Be to, siekiant visiškos garantijos, rekomenduojame naudoti vieno gamintojo antifrizą. Pavyzdžiui, jei pasirinkote MANNOL, nerekomenduojame jo maišyti net ir su tokio paties klasės kito gamintojo produktu. Keičiant aušinimo skystį, rekomenduojame pirmiausia praplauti aušinimo sistemą tuo pačiu skysčiu, kurį ketinate įpilti, tuomet jį išleisti ir tik po to pilti galutinį aušinimo skystį.

Jeigu toks būdas jums per brangus, sistemai praplauti rekomenduojame specialiai tam sukurtą produktą – „MANNOL Radiator Flush 9965“. Jeigu aptikote aušinimo skysčio nuotėkį, siūlome „MANNOL Cooling System Quick Repair 9875“ ir „MANNOL Radiator Leak-Stop 9966“.

Komentuoti

El. paštas nebus skelbiamas