Išrinkti nacionalinio jaunųjų inžinierių čempionato „STEAM TEAM 2025“ nugalėtojai
Gegužės 16-ąją Vilniaus parodų centre „LITEXPO“ finišavo trečiasis nacionalinis jaunųjų inžinierių čempionatas „STEAM TEAM 2025“. Šį renginį organizavo Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacija LINPRA. Renginio metu moksleiviai ir gimnazistai, dirbdami komandose, demonstravo savo inžinerinius gebėjimus, kurdami originalias Goldbergo mašinas, paremtas STEAM principais.
Čempionatas, subūręs beveik 300 dalyvių iš visos Lietuvos, startavo balandžio 1 dieną pusfinaliu Vilniuje, vykusiu Gedimino technikos universiteto inžinerijos licėjuje. Iki balandžio 16-osios pusfinaliai taip pat vyko Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje, Šiauliuose ir Alytuje. Iš 68 komandų atrinkta 16 finalininkių, kurios susirungė finale.
„Dalyvių skaičius kasmet auga, tad galime drąsiai sakyti, jog idėja organizuoti šį čempionatą pasiteisino. Tikimės, kad ateityje dar daugiau moksleivių susidomės inžinerija ir atras šią kūrybingą, perspektyvią sritį“, – sako LINPRA vadovas Darius Lasionis.
Nugalėtojai – iš Kaišiadorių ir Vilniaus
Finale varžėsi 5–8 klasių moksleivių ir 9–12 klasių gimnazistų komandos. Įspūdingiausius projektus sukūrė ir pirmąsias vietas pelnė Kaišiadorių mokyklos be sienų „Laisvi vaikai“ komanda „Pelėdiniai Ančiasnapiai“ (moksleivių grupė) bei Vilniaus jėzuitų gimnazijos atstovai „Jėzuitų jaučiai“ (gimnazistų grupė). Abi komandos apdovanotos 1000 eurų prizais.
Antrosios vietos prizai – po 500 eurų – atiteko jungtinei mokyklų komandai „android“ bei gimnazistams „STEAMgineers“ iš KTU inžinerijos licėjaus. Trečiosios vietos laimėtojai, Kauno Palemono gimnazijos komanda „Piliečiai“ ir VšĮ „Gravitas schola“ atstovai „Dragon Cult“, pelnė po 300 eurų.
Kūrybiniai iššūkiai ir įgytos pamokos
Pasak čempionato dalyvių, Goldbergo mašinos kūrimas neapsiėjo be iššūkių – reikėjo ne tik sugalvoti, kaip sujungti skirtingas grandines, bet ir pasirūpinti konstrukcijos patikimumu bei patogiu surinkimu. „Patikimumas – svarbiausia. Jei bent viena dalis neveikia – visas darbas gali nueiti veltui“, – sakė „Jėzuitų jaučių“ komandos narys Dainius.

Kūrybinio proceso metu komandos susidūrė su techninėmis kliūtimis, teko taisyti 3D modelius, keisti sugedusius komponentus, o kai kuriais atvejais – net keisti visą sprendimo koncepciją. „Sudeginom tuziną motoriukų, sunaudojome apie 5 kg plastiko, bet pasiekėme tai, ko norėjome“, – šypsosi „Pelėdinių Ančiasnapių“ nariai.
Vertintojai įvertino drąsą ir išradingumą
Vertinimo komisijos nariai pastebėjo, kad ne visoms komandoms pavyko iki galo įgyvendinti sumanymus dėl techninių nesklandumų. Tačiau, kaip sakė „Teltonika High-Tech Hill“ vadovas Julius Purlys, šio renginio esmė – ne tik varžybos, bet ir kūrybinė inžinerinė patirtis.

„Labiausiai džiugino nestandartiniai sprendimai, lakios fantazijos detalės ir netgi humoro jausmas. Vertinome ne tik idėją, bet ir jos techninį išpildymą, nes tik sujungus abi šias dalis gimsta tikroji inžinerija“, – pabrėžė J. Purlys.
Ateities inžinieriai įgyja vertingų įgūdžių
LINPRA vadovo D. Lasionio teigimu, šis čempionatas dalyviams suteikia ne tik techninių žinių, bet ir praktinį gebėjimą dirbti komandoje bei kūrybiškai spręsti problemas. „Šie įgūdžiai pravers ne tik būsimiems inžinieriams – jie svarbūs bet kurioje srityje“, – įsitikinęs jis.
Čempionatas „STEAM TEAM 2025“ dar kartą įrodė, kad Lietuvos jaunuoliai – kūrybingi, išradingi ir pasirengę išbandyti save inžinerinėse srityse. Renginio organizatoriai tikisi, kad kitąmet prie šio iššūkio prisijungs dar daugiau dalyvių.