Google technologijos naikina tradicines svetaines – gelbėjimo priemonės gali tik pabloginti situaciją
JAV Teisingumo departamento inicijuotoje antimonopolinėje byloje prieš „Google“ dėl dominavimo internetinės reklamos rinkoje liudijo „WikiHow“ projekto generalinė direktorė. Ji pareiškė, kad naujos „Google“ technologijos žlugdo jos verslą, tačiau ragino nepriimti griežtų priemonių prieš paieškos gigantą, nes tai gali dar labiau pabloginti situaciją.
„WikiHow“ vadovė Elizabeth Douglas tradicinės interneto industrijos situaciją apibūdino kaip „DI apokalipsę“. „WikiHow“ svetainė siūlo praktinius patarimus įvairioms gyvenimo situacijoms, tačiau ji nukentėjo dėl radikalaus informacijos paieškos internete pokyčio. Dėl naujų dirbtinio intelekto įrankių, įskaitant pokalbių robotus ir „Google“ paieškos rezultatuose pateikiamas DI apžvalgas, vartotojai vis rečiau lankosi svetainėse, todėl mažiau spusteli reklamas, o svetainių pajamos mažėja.
Nepaisant „Google“ vaidmens šioje situacijoje ir mažėjančių pajamų, E. Douglas teigia, kad „Google“ reklamos įrankiai išlieka jos verslo pagrindu. Be to, „WikiHow“ sudarė su „Google“ licencijavimo sutartį, pagal kurią gaunama 10–15 % svetainės pajamų, o „Google“ naudoja svetainės turinį savo DI modeliams mokyti. JAV valdžios institucijos, siekdamos pagerinti konkurencinę aplinką, siūlo priverstinai parduoti „Google“ reklamos biržą „AdX“ ir galimai „Google Ad Manager“ valdymo įrankį. Šios savaitės posėdžiuose „Google“ pusė atkakliai bandė įrodyti teismui, kad tokia priemonė sukeltų naujų problemų ir dar labiau apsunkintų klientų darbą. Liudydama E. Douglas pateikė pavyzdžių apie mažų leidėjų statymus ir papasakojo apie „slėginio puodo efektą“ – situaciją, kai tradicinės svetainės patiria spaudimą dėl interneto ir paieškos paradigmų pokyčių.

Šis „slėginio puodo efektas“ didina tikimybę „Google Zero“ momento, kai paieškos srautas į trečiųjų šalių svetaines nukrinta iki nulio. Lankytojų kiekis jau dabar smarkiai mažėja, nes daugelis vartotojų reikiamą informaciją gauna tiesiai „Google“ paieškos rezultatų puslapyje ir nejaučia poreikio pereiti prie pirminių šaltinių. Vartotojams tai patogu, tačiau svetainės, kurių turinį „Google“ naudoja savo DI modeliams mokyti, gauna vis mažiau pajamų iš reklamos, todėl jų pajamos iš monetizacijos krenta. „Google“ pusė nesutiko su tokiu požiūriu ir atmetė teiginį, kad jų DI apžvalgos trukdo pereiti į svetaines, tačiau pripažino, kad „atvirasis internetas sparčiai nyksta“, nors vėliau patikslino, kad turėjo omenyje reklamą atvirose svetainėse.
Elizabeth Douglas, akivaizdžiai nepatenkinta situacija, teigė, kad „Google“ reklamos padalinių atskyrimas tik dar labiau pablogintų ir taip sudėtingą svetainių savininkų padėtį. Ji mieliau nesitaikytų prie naujų reklamos rodymo sistemų ar nespręstų naujų problemų, o susitelktų į dabartinę grėsmę – kovą už savo verslo išlikimą. Ji įspėjo, kad naujasis „Google“ reklamos paslaugų savininkas gali nesuteikti tokio pat aukšto lygio palaikymo, kokį siūlo „Google“, todėl pajamos gali dar labiau sumažėti, o alternatyvios reklamos platformos yra mažiau patikimos – viena iš jų net užsidarė ir nesumokėjo „WikiHow“ priklausančių lėšų.
Per kryžminę apklausą, kurią atliko Teisingumo departamento atstovai, paaiškėjo, kad E. Douglas nežinojo apie tiesioginę žalą, kurią svetainių savininkams daro „Google“ technologijos. JAV valdžios teigimu, „Google“ antikonkurencinė veikla pasireiškia reklamos aukcionų mechanizmuose, kurie vyksta per sekundės dalis rodant reklamą svetainėse. Teismas nustatė, kad „Google“ didino savo komisinius už „AdX“ paslaugas, tačiau „WikiHow“ administracija to nežinojo – jie matė tik galutinę aukciono kainą, o ne tą, kurią reklamuotojas buvo pasirengęs mokėti.
Po priverstinio „AdX“ atskyrimo, baiminasi E. Douglas, platforma gali netekti unikalių reklamuotojų, kurie veikia tik šioje platformoje. Tačiau „WikiHow“ vadovė nežinojo, kad visi šie reklamuotojai į „AdX“ pateko per „Google“ reklamos tinklui priklausančias paslaugas, kurios taip monopolizavo rinką. Galų gale „Google“ tapo didžiausia grėsme „WikiHow“ verslo išlikimui, tačiau svetainės administracijai „Google“ asocijuojasi su draugišku klientų vadybininku, kurio darbas – užtikrinti, kad technologijos, dėl kurių klientų pajamos mažėja, veiktų sklandžiai.