Gauti viską, ko reikia, ir nepermokėti: ką reikia žinoti prieš perkant naują automobilį

Naujo automobilio pirkimas visuomet yra rimtas rebusas, kurį tūlam žmogui nėra lengva
išspręsti. Itin sunku palyginti skirtingų gamintojų bazinių komplektacijų vertę. Neretai
patrauklia kaina viliojantys modeliai sudaro apgaulingą įspūdį, nes pasirinkus norimą įrangą jie gerokai pabrangsta.

Naujų automobilių rinkoje dažniausiai išskiriamos dvi skirtingos automobilių komplektavimo ir
kainodaros strategijos. Europos gamintojai, ypač Vokietijos bendrovės, suteikia pirkėjams
didžiausią pasirinkimo laisvę ir neretai siūlo tik pačią svarbiausią įrangą turinčius bazinio
lygio modelius.

Japonijos ir Pietų Korėjos įmonės įprastai renkasi kitą kelią – jų komplektavimo įvairovė
labiau ribota, tačiau jos gali pasiūlyti daugiau įrangos už ta pačią kainą. Gerais skirtingus veiklos modelius iliustruojančiais pavyzdžiais galėtų būti populiarūs vidutinio dydžio miesto visureigiai – „Mazda CX-5“ ir „Volkswagen Tiguan“. CX-5 modelio kaina prasideda nuo maždaug 30 tūkst. eurų, o „Tiguan“ visureigis atsieina beveik 32 tūkst. eurų. Visgi tikrasis skirtumas paaiškėja įvertinus bazinės įrangos vertę.


„Mazda“ pradinio įrangos lygio modeliuose diegia modernią multimedijos sistemą su 10,25
colių ekranu, automatinę klimato kontrolės sistemą ir visas pažangiausias pagalbines
vairavimo sistemas. Perkant „Volkswagen“, tarkime, už sistemą, padedančią saugiai
išvažiuoti iš stovėjimo aikštelės, ar beraktį užvedimą, teks mokėti papildomai. Norint gauti
tokią įrangą, „Tiguan“ automobilis išbrangsta dar beveik 3 tūkst. eurų.

Pasirinkta įranga gali visiškai pakeisti automobilį

Žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris Justas Lengvinas pastebi, kad rinkdamiesi naują
automobilį anaiptol dar ne visi lietuviai reikiamą dėmesį skiria jo komplektavimui. Jam
pačiam ne kartą teko nugirsti komentarus, kad svarbiausia – įkandama automobilio kaina, o
įranga neva gali būti bet kokia. Vis dėlto net ir labiausiai taupantys pirkėjai į žemiausią
įrangos lygį žvalgosi vis rečiau.
„Daugeliu atvejų optimalus variantas yra vidutinė komplektacija. Tuomet garantuotai bus
įtrauktos visos šiuolaikinės technologijos, kurių nėra baziniame modelyje. Automobilis tampa
patogesnis ir komfortiškesnis, bet įranga ne pernelyg atsilieka nuo aukščiausios
komplektacijos. O ir kaina nebūna itin didelė“, – sprendimą pagrindžia pašnekovas.

J. Lengvino vertinimu, šiuolaikinėje naujų automobilių rinkoje japoniškas arba korėjietiškas
komplektavimo būdas yra pranašesnis. Anot jo, žvelgiant į vokiškus automobilius galima
pastebėti nemažai atvejų, kai du to paties pavadinimo modeliai dėl skirtingos įrangos lygio
atrodo net nepanašūs.
„Kito tokio paties modelio gatvėje gali ir neatpažinti dėl mažų ratų, halogeninių žibintų,
netamsintų galinių stiklų ir kitų skirtumų. Nesunku suprasti, kad gausi įranga užtikrina
aukščiausio lygio komfortą ir saugumą. Pigiausia komplektacija – automobilis su keturiais
ratais: nebus prisitaikančiojo greičio palaikymo, klimato kontrolės, geros garso sistemos ir
kitų privalumų“, – kalba pašnekovas.

Geriausias būdas gauti viską, ko reikia, ir nepermokėti

Vokiškus automobilius taip pat galima sukomplektuoti taip, kad jie visiškai atitiktų net
reikliausio pirkėjo poreikius, tačiau, lyginant su baziniu modeliu, tuomet žymiai pašoka kaina.
20 puslapių apimančiuose komplektacijų bukletuose, pasak J. Lengvino, vidutiniams

vartotojui taip pat labai lengva pasiklysti. O tuomet nutinka vienas iš dviejų dalykų: neįtraukiamos labai reikalingos technologijos arba pasirenkama įranga, kuria vartotojas nesinaudoja.

„Naują transporto priemonę besirenkantis vartotojas nebūtinai žino, ko jam iš tiesų reikia.
Žmogus gali būti nesusipažinęs su kasdienį vairavimą palengvinančiomis sistemomis,
pavyzdžiui, eismo juostų stebėjimu ar adaptyviuoju greičio palaikymu. O kuomet trūksta
patirties, gali atrodyti, kad to ir nereikia. Dar ir taupyti bando, bet tuomet negauna tokio
novatoriško automobilio, kokį tikrai gali sau leisti“, – vartotojų psichologijos subtilybes
atskleidžia pašnekovas.

Ne visos pagalbinės sistemos vairuotojams yra būtinos, tačiau pigiausia automobilio versija
susivilioję pirkėjai turėtų itin atidžiai išnagrinėti komplektacijos sąrašą. Tarkime, iki šiol mūsų
šalyje itin populiarus „Volkswagen Passat“ modelis už kiek daugiau nei 31 tūkst. eurų
parduodamas be automatinės klimato kontrolės sistemos, galinio vaizdo kameros ar
parkavimo daviklių.

Su visa reikiama įranga vokiško modelio kaina ima gerokai skirtis nuo startinės. Priešingos
kainodaros pavyzdys yra „Mazda6“ modelis, kurio kaina su minėta kasdienį vairavimą
palengvinančia įranga nesiekia 28 tūkst. eurų.
„Didžiausias gausių bazinių komplektacijų privalumas – sumokėjęs nurodytą sumą vartotojas
gauna viską, ko jam labiausiai reikia. Jis nesijaus taip, lyg būtų už kažką paklojęs pernelyg
daug arba neįsigijęs kažko, ko galbūt išties norėjo. Svarbu ir tai, kad gausias komplektacijas
siūlantys gamintojai į jas įtraukia visą svarbiausią įrangą“, – dėsto J. Lengvinas.

Kruopščiai įvertina

Gausią įrangą bazinėje komplektacijoje diegiantys gamintojai viską kruopščiai įvertina.
Pavyzdžiui, šaltas lietuviškas klimatas reikalauja šildomo vairo ir priekinių sėdynių, todėl
„Mazda“, „Toyota“ ar „Kia“ įtraukia šią įrangą netgi į bazines C segmento modelių
komplektacijas.
Ne mažiau svarbios ir saugumą bei komfortą padidinančios vairavimo pagalbos. Ypač
gausia bazine įranga šioje klasėje išsiskiria tokie modeliai kaip „Mazda3“ arba „Kia Ceed“.
Dėl nevienodos kainodaros palyginti du to paties segmento, tačiau skirtingų gamintojų
modelius gali būti ganėtinai sudėtinga. J. Lengvinas pastebi, kad šiuo atveju nelieka kitos
išeities, kaip tik susirašyti norimą įrangą ir pagal tai atsekti gamintojų siūlomas kainas.
„Galima sudaryti brangesnio, tačiau daugiau įrangos bazinėje komplektacijoje turinčio automobilio privalumų sąrašą, o tuomet pagal tai susidėlioti panašų pigesnio automobilio
paketą. Tada ir paaiškės, kuris iš jų išties brangesnis. Reikėtų įtraukti daugiau punktų – ne
tik variklį, pavarų dėžę ir klimato kontrolės sistemą“, – pataria žurnalistas.

Patraukli kaina – ne vienintelis privalumas

Gausios bazinės komplektacijos šiek tiek suvaržo vartotojų pasirinkimo laisvę, tačiau leidžia
gamintojams supaprastinti automobilių surinkimą. Masto ekonomika veikia ir transporto
industrijoje, todėl tai leidžia įmonėms nurėžti gamybos išlaidas. Šie gamintojai taip pat gali
greičiau pristatyti klientams savo automobilius.
„Panašaus įrangos lygio japoniški ar korėjietiški automobiliai daugeliu atvejų bus pigesni už
europietiškus. Individualiai užsakyto vokiško automobilio surinkimas reikalauja didesnio
operacijų skaičiaus. Japonijos ar Pietų Korėjos įmonių gamyklų linijos labiau unifikuotos, o veiksmų skaičius jose apribotas. Tokia paprastesnės surinkimo linija leidžia sumažinti ir
automobilių kainą“, – komentuoja J. Lengvinas.

Žurnalistas prisimena atvejį, kai užsakant naują vokišką automobilį vien dėl 360 laipsnių
panoraminio vaizdo įrangos pristatymo laikas pailgėjo nuo 12 iki 14 mėnesių. Anot
pašnekovo, didelė tikimybė, kad užsisakant įmonių „Mazda“, „Toyota“ ar, tarkime, „Hyundai“,
modelį su gausia bazine įranga lygiai toks jau bus gaminamas arba lauks kurios nors
atstovybės sandėlyje.