„Euro NCAP“ testai griežtėja: ar saugūs naujausi SUV modeliai?

„Euro NCAP“ – organizacija, kurios saugumo standartai formuoja automobilių pramonės ateitį. Jos nuolat tobulinama naujų automobilių vertinimo programa skatina gamintojus diegti pažangias pasyviojo ir aktyviojo saugumo sistemas. Penkios žvaigždutės – aukščiausias įvertinimas – lieka siekiamybe, pasiekiama tik tiems, kurie užtikrina išskirtinį saugumą. Net elektrifikacijos ir naujų rinkos dalyvių kontekste šis standartas išlieka nepajudinamas.

Penkių žvaigždučių lyderiai

Griežtėjant „Euro NCAP“ reikalavimams, penkių žvaigždučių įvertinimas tampa tikru iššūkiu. Vis dėlto kai kurie gamintojai demonstruoja nuoseklų meistriškumą. Pavyzdžiui, „CUPRA Terramar“ neseniai pelnė maksimalų įvertinimą, prisijungdamas prie kitų šio ispaniškojo prekės ženklo modelių – „Tavascan“, „Born“, „Formentor“ ir „Leon“. Panašų stabilumą rodo „Volvo“ ir „Škoda“, nuolat išlaikančios aukštus standartus.

Tarp vidutinio dydžio SUV segmentų lyderių išsiskiria „Porsche Macan“, „Toyota C-HR“ ir minėtasis „CUPRA Terramar“. Tuo tarpu „Honda CR-V“ ir „Renault Captur“ gavo tik keturias žvaigždutes, daugiausia dėl nepakankamo bazinės komplektacijos pagalbinių sistemų efektyvumo.

Detalesnis žvilgsnis į rezultatus

Automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas pabrėžia, kad penkios žvaigždutės – lengvai suprantamas, tačiau ne viską atskleidžiantis rodiklis. „Metams bėgant išaugo vertinamų kategorijų skaičius, pasikeitė jų svoris galutiniam rezultatui. Todėl svarbu gilintis į detales „Euro NCAP“ tinklalapyje“, – teigia ekspertas.

Pavyzdžiui, „CUPRA Terramar“ suaugusiųjų (89 %) ir vaikų (87 %) pasyviojo saugumo rodikliai lenkia „Lexus LBX“ (82 % ir 83 %) ar „Volvo EX30“ (88 % ir 85 %). Netikėtai aukštus rezultatus parodė kinų „Zeekr X“ (91 % ir 90 %), nežymiai aplenkęs „Porsche Macan“ (90 % ir 90 %).

Aktyvusis saugumas įgauna svarbą

„Euro NCAP“ vis daugiau dėmesio skiria pagalbinių sistemų efektyvumui, leidžiančiam ne tik apsaugoti keleivius avarijos metu, bet ir jos išvengti. Praėjusių metų teste tarp SUV modelių geriausiai pasirodė „Zeekr X“ (83 %) ir „Volvo EX30“ (80 %). Į lyderių gretas pateko „Toyota C-HR“ (79 %), „CUPRA Tavascan“ (79 %) ir „Honda CR-V“ (79 %, tačiau tik su papildoma įranga).

J. Lengvinas pažymi, kad „Euro NCAP“ rezultatai ypač naudingi vertinant naujus Kinijos gamintojų ar ekonominės klasės automobilius. „Penkių žvaigždučių įvertinimas suteikia pasitikėjimo nepažįstamu prekės ženklu, o žemesnis balas signalizuoja apie galimas problemas“, – sako jis.

Įdomu, kad kinų gamintojai vis dažniau stebina. Šiemet aukščiausius įvertinimus šeimos automobilių kategorijoje pelnė „Geely EX5“, „BYD Sealion 7“, taip pat „Polestar 3“, „Audi A6 e-tron“ ir hibridinis „CUPRA Terramar“.

Griežtėjanti metodika

„Euro NCAP“ nuolat atnaujina testų reikalavimus. 2025 m. įvesti tikslesni keleivių kūno dalių judesių apribojimai, privalomos gelbėjimo tarnyboms skirtos techninės diagramos visomis ES kalbomis ir net panardinimo bandymai, tikrinantys elektros sistemų veikimą. Pėsčiųjų apsaugos testai tapo realistiškesni, o automatinio stabdymo sistemos dabar tikrinamos sudėtingesniuose scenarijuose, įskaitant vaikų atpažinimą ar veikimą prastomis matomumo sąlygomis.

Pastaraisiais metais įtraukti automatinio pagalbos iškvietimo, akumuliatorių atjungimo ir vairuotojo įsitraukimo stebėjimo testai. Taip pat pradėta tikrinti centrinių oro pagalvių, neleidžiančių gale sėdintiems keleiviams susidaužti galvomis, efektyvumą.

„Euro NCAP“ testai ne tik atspindi automobilių saugumo evoliuciją, bet ir skatina gamintojus kelti kartelę. Rinkdamiesi naują SUV, vartotojai turėtų ne tik pasitikėti žvaigždutėmis, bet ir įsigilinti į detalius rezultatus – tai padės pasirinkti ne tik stilingą, bet ir maksimaliai saugų automobilį.