Du iš trijų mokinių Lietuvoje norėtų, kad mokykloje būtų mokoma dirbtinio intelekto panaudojimo įgūdžių
Šiuolaikinės technologijos sparčiai keičia pasaulį, ir dirbtinis intelektas (DI) tampa vis svarbesne kasdienio gyvenimo dalimi. Vis dažniau naudojami DI įrankiai ne tik palengvina įvairias užduotis, bet ir skatina susidomėjimą šių technologijų galimybėmis, ypač tarp jaunuolių. Rugpjūčio mėnesį atliktas mokinių nuomonės tyrimas parodė, kad daugiau nei du trečdaliai apklaustųjų 14-19 m. mokinių norėtų, jog DI panaudojimo įgūdžių būtų mokoma mokykloje.
2024 m. rugpjūčio mėnesį „Samsung Electronics Baltics” užsakymu atliktas tyrimas atskleidė, kad dauguma paauglių Baltijos šalyse dirbtinio intelekto įrankius naudoja besiruošiant įvairioms pamokoms.
Didžiausia dalis apklausos dalyvių (42 proc.) įvardijo, kad DI įrankiai jiems padeda rasti atsakymus į klausimus tam tikra pamokos tema, 35 proc. sakė, jog DI pagalba siekia įgyti papildomų žinių ir informacijos. Tiesa, 29 proc. mokinių įvardijo, kad DI įrankių ruošiantis pamokoms nenaudoja.
„Mokymo įstaigos pradeda suprasti, jog DI įrankių integracija į švietimo sritį yra neišvengiama, o draudimai nėra veiksmingi. DI palaipsniui keičia mokymosi rutiną ir principus, o tie, kurie išmoks panaudoti DI tinkamai, neribojant, o atskleidžiant mokinių įgūdžius, įgis ženklų konkurencinį pranašumą“, – įžvalgomis dalijasi „Solve for Tomorrow“ projekto Baltijos šalyse vadovė Eglė Tamelytė.
Remiantis apklausos duomenimis, 69 proc. mokinių norėtų, kad DI įrankių panaudojimo įgūdžių būtų mokoma mokyklose. 21 proc. apklaustųjų Lietuvoje įvardijo, jog jų mokykloje vienu ar kitu būdu yra integruojami dirbtinio intelekto sprendimai.
„Žinoma, kalbant apie dirbtinio intelekto naudojimą edukacijos procese svarbu nepamiršti akademinės etikos principų, ir kad DI teikiama informacija aklai pasitikėti negalime. Suprantant, jog vis daugiau mokinių naudoja DI įrankius, poreikį edukacijai apie dirbtinį intelektą Lietuvoje matome jau dabar“, – pastebi E. Tamelytė.
Mokytojų ir mokyklų vaidmuo
Apklausos metu paaiškėjo, kad mokiniai Lietuvoje suvokia abipusę naujųjų technologijų įtaką bei ateityje įžvelgia tiek DI kuriamas galimybes, tiek keliamus pavojus.
40 proc. apklausos dalyvių įvardijo, kad DI gali skatinti plagijavimo problemą, o trečdalis galvoja, kad ateityje DI gali sumažinti mokytojo vaidmens svarbą. Kita vertus, 35 proc. mokinių mano, kad DI palengvins mokytojų darbą ir padarys jį efektyvesnį.
„Kaip dirbtinis intelektas integruosis į mūsų kasdienį gyvenimą, priklauso nuo mūsų pačių. Šių sprendimų pritaikymas skirtingose srityse – nuo meno iki inžinerijos – rodo, kad tokios technologijos gali būti naudingos bet kokioje srityje. Todėl mokyklų ir kitų su švietimu susijusių institucijų vaidmuo tampa itin svarbus ruošiant jaunąją kartą įsisavinti šias technologijas“, – sako E. Tamelytė.
Pačius mokinius galvoti ir kurti idėjas apie tai, kaip DI gali padėti mokytis įdomiau bei produktyviau, ir kaip DI įrankiai gali padėti atskleisti mokinių talentus, kviečia technologijų bendrovė „Samsung“. Dalyvauti „Solve for Tomorrow“ programoje gali visi Lietuvos 9-12 kl. mokiniai. Norintiems dalyvauti tereikia susiburti į komandas ir teikti paraiškas iki spalio 7 d projekto internetinėje svetainėje.
Bendrovės „Samsung Electronics Baltics“ užsakymu apklausą 2024 m. rugpjūčio mėnesį internetu atliko „Norstat“. Tyrimas reprezentuoja 14–19 m. amžiaus Lietuvos, Latvijos ir Estijos gyventojų nuomonę. Apklausoje dalyvavo 930 respondentų.