Daugelis žiūrovų nemato skirtumo tarp 4K ir 8K televizorių
Vienu iš pagrindinių naujausių televizorių privalumų gamintojai įvardina didžiulę raišką, tačiau ar tikrai ji duoda naudos vartotojui? Atsakymą į šį klausimą gali duoti žinomų kino pramonės atstovų neseniai atliktas eksperimentas.
„Pixar“, „Amazon Prime Video“, LG, Amerikos kino draugija (ASC) ir „Warner Bros“ bendromis pastangomis atliko tyrimą, skirtą išsiaiškinti, ar žmonės mato skirtumą tarp 4K ir 8K televizorių, žiūrėdami įvairaus pobūdžio turinį.
Tyrimo metu buvo naudojami įrenginiai, kurių ekrano skiriamoji geba buvo atitinkamai 3840 × 2160 ir 7680 × 4320 vaizdo taškų.
Eksperimentui buvo paruošti 8K raiškos 7 vaizdo įrašai. Du „Warner Bros“ filmo „Dunkirk“ klipai, suskaitmeninti iš 70 mm juostos. Viename iš jų veikėjas buvo parodytas iš arti, o antrame – bendras paplūdimio planas. Tyrimui taip pat buvo parinkti „Pixar“, „Brave“ ir „A Bug’s Life“ animaciniai klipai, iš pradžių „nupiešti“ 8K skiriamąja geba, dvi ištraukos iš „Amazon“ sukurto serialo „The Tick“, nufilmuoto skaitmenine kino kamera RED, kaip ir „Stacy Spears“ klipas „Nature“. Visi vaizdo įrašai buvo nufilmuoti naudojant HDR10 profilį.
Visų vaizdo įrašų raiška buvo padidinta iki 4K naudojant „Nuke“ profesionalią programinę įrangą. Po to kiekvienas vaizdo įrašas vėl „upscalintas“ iki 8K naudojant „Nuke“ kubinį filtrą, kuris „ištempė“ kiekvieną vaizdo tašką 4 kartus šiek tiek išlygindamas, o tai suteikia išvesties vaizdo įrašą su efektyvia 4K raiška, padidinta iki 8K. Tai buvo daroma tam, kad atkūrimo metu nebūtų matomas vaizdo perėjimas į 4K režimą.
Kaip ekranas tyrime buvo naudojamas 88 colių 8K OLED televizorius LG 88Z9, o atkūrimo šaltinio vaidmenį atliko „Windows“ kompiuteris, turintis 18 branduolių „Intel Core i9“ procesorių, SSD kaupiklių RAID masyvą ir „NVIDIA GeForce 1080 Ti“ vaizdo plokštę. „BlackMagic 8K Pro“ vaizdo sąsaja keturiais 12G SDI kanalais perdavė įrašą keturiems AJA Hi5-12G SDI-HDMI keitikliams, suteikiantiems HDMI 2.0 išvestį. Keturi keitikliai siuntė HDMI 2.0 signalą į „Astrodesign SD-7075“, kuris pavertė jį į vieną HDMI 2.1 srautą, kuris, savo ruožtu, buvo išvedamas į televizorių.
Nesuspausti failai buvo atkuriami profesionaliu DPX formatu 24 kadrų per sekundę greičiu ir buvo užkoduoti 10 bitų BT.2100 tikslumu, kuriame naudojama spalvų gama BT.2020 ir PQ EOTF (elektro-optinio perdavimo funkcija). Tai yra standartinės HDR10 galimybės. Norint atkurti tokius failus, reikalinga nuolatinė bent 3 GB/s nuskaitymo sparta.
Iš viso tris dienas trukusiame tyrime dalyvavo 139 žmonės. Kiekvienoje 30 minučių trukmės sesijoje dalyvavo penki asmenys. Du dalyviai sėdėjo priekinėje eilėje, maždaug pusantro metro nuo ekrano, o kiti trys buvo pasodinti galinėje eilėje – apie 2,75 metro atstumu. Aiškumo dėlei: 1,5 metro atstumas nuo ekrano yra lygus jo dviem aukščiams. Pusantro metro yra vidutinis atstumas, namuose žiūrint televizorių, nepriklausomai nuo ekrano dydžio.
Kiekvieno seanso metu buvo atkuriamos 4K ir 8K kiekvieno klipo versijos trimis sekomis. Dviejose sekose 4K ir 8K versijoms buvo atsitiktinai priskirtos „A“ ir „B“ žymės ir jos buvo rodomos du kartus iš eilės, tai yra, ABAB, po to dalyviai vertinimo formoje nurodė, kuri geriau atrodė. Trečiojoje sekoje 4K versija buvo demonstruojama keturis kartus, nors dalyviai vis tiek matė pakaitomis pažymėtas „A“ ir „B“ atkarpas.
Prieš tyrimą buvo patikrintas kiekvieno dalyvio regos aštrumas. Dauguma dalyvių (61%) turėjo puikų regėjimą, o likusių 39 proc. akių galimybės buvo tik šiek tiek blogesnės.
Tyrimo rezultatai buvo surūšiuoti pagal kelis kriterijus. 8K vaizdo įrašai dažniausiai gavo įvertinimą „šiek tiek geriau“. Dalyvių grupėse, kurių regėjimo aštrumas didesnis nei vidutinis, šiek tiek gausesnis respondentų skaičius pastebėjo aukštesnę 8K vaizdo įrašų kokybę.
Aštriausią regą turintys dalyviai beveik be klaidų nustatė didesnį 8K vaizdo aiškumą „A Bug’s Life“ ir „Nature“ filmuose. Tyrėjai didžiausią dėmesį skyrė šios grupės rezultatams, nes teoriškai žmonės, pasižymintys geriausiu regėjimo aštrumu, turėtų tiksliai atskirti 4K vaizdo įrašą nuo 8K.
Įdomu, kad didesnį „Stacy Spears“ ir „Nature“ vaizdo įrašų detalumą nustatė dauguma tyrimo dalyvių. Tai galima paaiškinti tuo, kad gamtos kadruose yra daugybė labai mažų detalių, ant kurių aiškiau pastebima padidinta detalizacija.
Tyrėjai padarė išvadą, kad raiškos padidinimas iki 8K televizoriui su 88 colių įstrižaine nesuteikia akivaizdaus vaizdo kokybės pagerėjimo. Savaime suprantama, mažesniame ekrane efektas bus dar sunkiau įžiūrimas. Rezultatams vargu ar turėtų įtakos LCD ekrano, o ne OLED matricos naudojimas.
8K vaizdas yra šiek tiek pranašesnis nei 4K, ir skirtumą pastebi tik turintys labai aštrų regėjimą žmonės ir tik nedideliu atstumo. Realiomis sąlygomis vidutinis žiūrovas greičiausiai paprasčiausiai nepastebės jokio skirtumo.