Brangstanti energija verčia skaičiuoti iš naujo – rinktis benzininį, dyzelinį ar elektrinį
automobilį?

Jau keletą mėnesių galime matyti ne pačią maloniausią tendenciją – degalinių švieslentėse,
benzino ir dyzelino kainos nuolat pučiasi ir banguoja kiek žemiau 2 eurų už litrą ribos.
Ieškodami kelių, kaip sumažinti išlaidas degalams, kai kurie vairuotojai svarsto dabartinius
savo automobilius pakeisti į naujesnius ir ekonomiškesnius arba užsimoja imtis radikalių
pokyčių ir įsigyti elektromobilius.
Tačiau ar elektromobilis tikrai leistų sutaupyti ir keliauti pigiau?

Pagrindinė sąlyga elektromobiliui – įkrovimas namuose

Pastarojo meto degalų kainų statistika vairuotojams nežada nieko gera. Pagal Europos
Komisijos svetainėje internete pateiktus duomenis, 2022-ųjų sausio pirmą savaitę vidutinė
litro benzino kaina Lietuvoje buvo 1,446 euro, o litras dyzelino kainavo 1,347 euro.
Nepraėjus nė pusmečiui, gegužės pradžioje, nustatytas reikšmingas kainų ūgtelėjimas –
litras benzino vidutiniškai atsiėjo 1,704 euro, o už dyzeliną teko mokėti brangiau nei už
benziną, nes vidutinė litro kaina pasiekė 1,763 euro.

Bent jau kol kas vairuotojai neturi galimybės atsikvėpti nuo kainų šuolio, nes degalai tik
brangsta ir prognozuojama, kad gali kirsti 2 eurų už litrą ribą.

Natūralu, kad šios nepalankios sąlygos verčia vairuotojus sukti galvą, kaip sumažinti
išsipūtusias išlaidams degalams. Vienas variantas – pasirinkti naujesnį ir ekonomiškesnį
automobilį. Kitas – persėsti į elektromobilį. Pasirinkus pastarąjį sprendimą, derėtų įvertinti ne
tik savo norus, bet ir tam tikras sąlygas.

„Jeigu nėra galimybės elektromobilį įsikrauti namuose arba darbe, geriau apie jį nė negalvoti.
Elektromobilio įkrovimo kaina bendrai naudojamose mokamose stotelėse atsieina ganėtinai
brangiai ir galiausiai kilometro kaina yra ne mažesnė, nei važiuojant su benzininiu ar
dyzeliniu automobiliu.

Kartais pas mus ateina klientai ir sako, kad nori elektromobilio, bet gyvena daugiabutyje ir
neturi galimybės įsirengti įkrovimo stotelę, tad planuoja naudotis viešosiomis stotelėmis.
Stengiamės perkalbėti ir paaiškinti, jog tai nebus nei pigiau, nei patogiau“, – pabrėžia
elektromobilių pardavimo salono „eDOW“ vadovas Laurynas Boguševičius.

Jei patogesnio ir pigesnio elektromobilio įkrovimo galimybė egzistuoja, tuomet galima
skaičiuoti kitas būsimas išlaidas ir kuris pasirinkimas iš tiesų pigesnis.

Didesnę kainą atsveria pigesnė eksploatacija

Kaip pavyzdį galima pasirinkti „Allure“ komplektacijos lygio „Peugeot 2008“ modelį, kuris gali
turėti visą rinkoje siūlomų pavarų amplitudę: panašaus galingumo benzininį, dyzelinį arba
elektros variklį ir automatinę greičių dėžę. Tokiu atveju 2008 su 130 arklio galių benzininiu
varikliu ir aštuonių pavarų automatine greičių dėže kainuoja 28 700 eurų.
Tokio paties galingumo ir tokią pačią pavarų dėžę turintis modelis su dyzeliniu variklius kiek
brangesnis – 29 500 eurų. Identiškos komplektacijos elektra varomas e-2008 atsieina 40
300 eurų.

Nors benzinu ar dyzelinu ir elektra varomų modelių kainų skirtumas siekia daugiau nei 10
tūkst. eurų, pasinaudojus valstybės teikiama iki 5 000 eurų kompensacija perkant elektromobilį, skirtumas sumažėja kone perpus – iki 6 600 eurų, palyginti su benzinine, ir iki
5 800 eurų lyginant su dyzeline versijomis.

Jeigu tai vis tiek atrodo daug, esminis skirtumas pastebimas skaičiuojant šimto kilometrų
išlaidas. Benzinu varomas „Peugeot 2008“ šiam atstumui įveikti vidutiniškai sunaudoja 5,9
litro degalų (pagal WLTP) ir gegužės mėnesio kainomis tai atsieitų 10,05 euro. Dyzelinu
varomas modelis ekonomiškesnis ir vidutiniškai sunaudoja 4,8 litro (pagal WLTP), arba 8,46
euro šimtui kilometrų.

Skaičiuojant elektra varomo „Peugeot e-2008“ išlaidas, galima pasirinkti du dėmenis –
krovimą mokamose bendrai naudojamose stotelėse ir namuose. Vidutinės šio elektromobilio
elektros sąnaudos šimtui kilometrų yra 16,1 kWh. Toks energijos kiekis bendrai
naudojamose mokamose įkrovimo stotelėse kainuoja 9,5 euro dienos metu ir 7,24 euro naktį
(pagal „IgnitisOn“ įkainius gegužę).

Situacija keičiasi radikaliai energijos atsargas pildant namie. Dieną teks sumokėti 3,04 euro,
o kraunantis naktiniu ir savaitgalio tarifu – tik 1,99 euro (pagal „Ignitis“ planą namams
„Standartinis“ gegužės mėnesį). Skaičiuojant naudojamomis kainomis, įveikti 10 tūkst.
kilometrų benzininiu modeliu kainuos 10 05 eurų, dyzeliniu – 8 46, o elektriniu, akumuliatorių
kraunant namuose, vidutiniškai 2 51 eurų. Todėl galiausiai elektromobilis tampa ekonomiškai
naudingesniu pasirinkimu.

Pataria įvertinti ir kitus kaštus

Anot L. Boguševičiaus, nors ir vien įvertinus degalų ar elektros energijos kaštus išryškėja
ženklūs skirtumai, tačiau atliekant palyginamuosius skaičiavimus dėmesį reikėtų atkreipti ir į
daugiau veiksnių.

„Čia mes kalbame tik apie išlaidas degalams ir elektrai, o kur dar žymiai pigesnis
elektromobilio aptarnavimas ir priežiūra, palankesnės lizingo sąlygos, nemokamas
parkavimas ir pan. Sudėjus apskritai visas, net ir smulkiausias išlaidas, galiausiai turime dar
didesnę, kelių tūkstančių eurų persvarą elektromobilio naudai ir greitesnį jo atsiperkamumą.
Vertėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad, brangstant degalams, brangsta ir elektra, tačiau benzino
ir dyzelino kainų padidėjimas yra gerokai reikšmingesnis nei elektros, kas galutinį skirtumą
elektromobilio naudai gali padidinti dar labiau“, – priduria specialistas.

Todėl, svarstant, ką rinktis – automobilį su vidaus degimo varikliu ar elektromobilį, svarbu
įvertinti keletą veiksnių, susijusių su įkrovimo galimybėmis, asmeninius poreikius ir atlikti tam
tikrus skaičiavimus. Vis dėlto jau ir dabar aišku kaip ant delno, kad jei aplinkybės palankios,
ilgainiui eksploatuojant brangesnis elektromobilis kainų skirtumą persveria savo naudai ir
tampa ekonomiškai naudingesnis nei dyzelinis ar benzininis modelis.