Automobilių remonto technologija

Esant didelei pervežimų apimčiai, automobilių parkas turi būti techniškai tvarkingas. Automobiliui dirbant, jo detalės sudyla, atsiranda įvairūs gedimai, pablogėja

automobilio eksploatacinės savybės. Per tam tikrą laiką automobilio techninę būklę paveikia tokia riba ,nuo kurios sutrinka jo darbingumas. Todėl tokio automobilio eksploatuoti nebegalima arba ekonomiškai netikslinga. Kad vėl automobilis būtų darbingas ir tam tikrą laiką atitiktų ekspoatacines charakteristikas automobilis (jo agregatai) kapitališkai remontuojamas .

Automobilių kapitalinis remontas labai svarbus, nes jį taikant pailginamas automobilio eksploatavimo laikas.

Daugelio automobilio detalių, patenkančių į kapitalinį remontą, išdilimas nesiekia ribinių reikšmių ir jos dar pakankamai darbingos.

Panaudojus šias detales galima gauti didelį ekonominį efektą. Labai svarbu gerinti remonto kokybę ,nes nuo to padidėja automobilių transporto darbo efektyvumas: daugiau esti techniškai tvarkingų automobilių , sumažėja išlaidos eksploataciniams remontams ir kt .

6.1. Detalės defektavimo ir rūšiavimo techninės sąlygos

1.lentelė

Pozicija eskize Galimas defektas Defekto nustatymo ir kontrolės prietaisai Matmenys Išvados
Pagal darbo brėžinį Leistinas be remonto
3 Sriegio išdilimas Kalibrinis kamštis 149,99mm GOST 14826-69 Arba indikatorinis Vidmatis 100-160mm GOST 868-72 150 149,99 Remontuoti Aplyditi Galvaninis nutrinimas
5 Guoliavetes išdilimas Kalibrinis kamštis 136,4mm GOST 14826-69 Arba indikatorinis Vidmatis 100-160mm GOST 868-72 136 136,40 Remontuoti Aplyditi Galvaninis nutrinimas

1pav. Užpakalinio rato stebules eskizas

6.2 Detales konstrukcines technologijos savybes ir darbo sąlygos.

Užpakalinio rato stiebulė:

  • Užpakalinio rato stiebulė bugnas – geometrine forma
  • Detales klase – 2
  • Gabaritiniai matmenys : ilgis – 230mm, apskritime – 251,5 + 23,5
  • Masė
  • Baziniai paviršiai: pagrindiniai – nuožulos ties išorinių guolių, pagalbiniai
  • Medžiaga: kalusis ketus GOST 1215 – 59
  • Remontuojamų vietų suleidimas: guolio lizdas suleidimas su guolių 150
  • Suleidimo charakteristika – su įvarža
  • Riebokšlio lizdas suleidimas su riebikšlių
  • Suleidimo charakteristika – su įvarža
  • Pagaminimo tikslumas, paviršių šiurkštumas

Šiurkštumas –

Tikslumas: 4:5

Kiti technologiniai reikalavimai:

Radialinis mušimas paviršio B ne didesnis kaip 0,12mm, radialinis mušimas paviršio G ne didesnis 0,15mm

Užpakalinio rato stiebules darbo sąlygos.

Apkrovos didumas ir pobudis: 3 paviršius – spaudimas

5 paviršius – spaudimas

Apkrova yra kintanti abejose paviršiose apkrovos dydis – nuo greičio ir automobilio įkrovimo.

Trinties rušis: 3 paviršius – nera

5 paviršius – nera

Tepimo sąlygos: 3 paviršius – konsistencinių tepalu

5 paviršius – konsistencinių tepalu

Temperaturinis režimas: 3 paviršius – nuo –20 C iki 50 C

5 paviršius – nuo –20 C iki 50 C

Darbo aplinkos agresivumas: nera agresivi

Galimi metalo strukturos pakitimai: jeigu užstrigs guolis susidėvi stebulė.

6.3.Remontuojamų detalių metinė gamybos programa

Apskaičiuoti per metus remontuojamų su užduotyje nurodytais defektais detalių skaičių:

m = N * a * Kr = 1570 * 2 * 0,2 = 628 vnt

a – užduotyje nuroditų detalių skaičius mašinoje – 2 vnt

N – remonto įmones metine gamybos programa

Kr – detales remonto maršrutinis koeficientas

Nustatome vienų metų remontuojamų detalių partijos dydį (z’).Pirmiausia nustatoma kiek detalių

Per vieną darbo dieną reikės suremontuoti detalių:

vnt.

Remontuojamų detalių partiją sudarys per 5 dienas remontuotinų detalių skaičių.

vnt.

Priimu: z = 12 vnt. Tai atitinka racionalų vidutinių detalių partijos dydį (10…20 vienetų).

6.4 Detalių defektų racionalių pašalinimo budų parinkimas.

6.4.1 pirmas defektas: sregio išdilimas, iki Di – 152mm

Lizdo nominalus skersmuo Dn – 150

Išdiles didumas =152-149.32=2.68mm

– galimi defekto pašalinimo būdai:

Aplydimas:

a) CO2 aplinkoje;

b)Po fliuso sluoksniu;

c)Vibrolankinis;

6.4.2 antras defektas: išdilęs riebokšlio lizdas, skylė išdilusi Di – 138mm

Lizdo nominalus skersmuo Dn – 136

Išdiles didumas = 138-136.26=1.74mm

– galimi defekto pašalinimo būdai:

Aplydimas:

a) CO2 aplinkoje;

b)Po fliuso sluoksniu;

c)Vibrolankinis;

Galimi defekto pašalinimo būdai

Galimu remonto budų charakteristika 2 lentelė

Remonto budai
Rodikliai
Po fliuso sluoksniu CO2 aplinkoje Vibrolankinis
1)Matmenis ir suleidimo atstatimas + + +
2)Savybių atstatimas a – atsparumas išdilimui b – atsparumas nuovargiui c – sukibimo koeficientas d – ilgaamžiškumo koeficientas


0,91
0,87
1,0

0,79

0,72
0,90
1,0

0,63

1,0
0,62
1,0

0,62
3)Sluoksnio storis mm 3 – 4 2 – 3 2 – 3
4)Medžiagų sanauda kg 38,0 30,0 31,0
5)Atstatimo darbo imlumas val./m 30 28 32
6)Energijos sanaudos kv/m 286 256 234
7)Atstatimo savikaina Lt/m 48,7 45,5 52
8)Techninio ekonominio efektivumo koeficientas

61,5


72,2


83,8

Išvados

Pasirinkau aplydimą po fliuso sluoksniu, nes dilimo, nuovargio, ilgaamžiškumo koeficientai yra vieni aukščiausi lyginant su kitais būdais. Nors šis būdas yra brangiausias iš visų kitų aplydimo būdų, bet jis vienas iš kokybiškiausiu, racionaliausiu ir efektyviausiu remontuojant nurodytus defektus.

Pasirinktas remonto būdas tinka dviems defektams.

,

6.5. Detalės remonto maršrutinė technologija

6.5.1. Detalės defektų pašalinimo operacijų planai

6.5.1.1.Pirmo defekto (guolio lizdo išdilimas) pašalinimo operacijų planas:

  1. užpakalinio rato stiebules sregio išdilimas mechaninis valymas, paviršiaus paruošimas aplydimui.
  2. užpakalinio rato stiebules sregio išdilimas aplydymas nuo 152 mm iki 149.32 mm (aplydimo sluoksnis 4,4 mm);
  3. užpakalinio rato stiebules sregio išdilimas paruošiamasis šlifavimas
  4. nuo 151 mm iki 152 mm.
  5. patikrinti sregio išdilimas vietoje radialinį mušimą, jeigu muš > 0,05 reikia tiesinti.

6.5.1.2.Antro defekto (guoliavietės išdilimas) pašalinimo operacijų planas:

  1. užpakalinio rato guoliavietės išdilimas, paviršiaus paruošimas aplydimui.
  2. užpakalinio rato guoliavietės aplydimas po fliuso sluoksniu nuo 138mm iki 136,26 mm (aplydimo sluoksnis 1.74 mm);
  3. užpakalinio rato guoliavietės tekinimas nuo 137,5 mm iki 138 mm;
  4. užpakalinio rato guoliavietės patikrinti vietoje radialinį mušimą, jeigu

muš > 0,05 reikia tiesinti.

  1. užpakalinio rato stiebules guoliavietės baigiamasis šlifavimas nuo 137 mm iki 137,5mm;
  2. paviršiaus kokybės kontrolė

6.5.2.Racionalus detalės remonto maršrutas

1.operacija. Mechaninis paviršiaus valymas

2.operacija. užpakalinio rato stiebules guolio lizdo aplydymas nuo 152 mm iki 149 mm (aplydimo sluoksnis 3 mm);

užpakalinio rato stiebules riebokšlio lizdo aplydimas po fliuso sluoksniu nuo 138 mm iki 136,26 mm (aplydimo sluoksnis 1.76 mm);

3.operacija. užpakalinio rato stebules guolio lizdo paruošiamasis šlifavimas nuo 151 mm iki 152 mm.

4.operacija. užpakalinio rato stiebules riebokšlio lizdo tekinimas nuo 138,5 mm iki 138 mm;

5.operacija. Paviršiaus kokybės kontrolė.

6.6. Įrengimų;prietaisų,įrankių ir medžiagų parinkimas

1. operacija.

Mechaninis paviršiaus valymas: šepečiai, švitrinimo popierius.

2. operacija.

Tekinimo – sriegimo staklės, pertvarkytos detalėms aplydyti (11 kW)

Aplydimo galvutės aparatas A-580 M (montuojama ant staklių)

3. operacija.

Universalios šlifavimo staklės 3571

– sukimosi greitis 35…40 min-1

– šlifavimo disko matmenys 250x75x25 mm

– padavimo greitis 8-12

– galingumas 1,7 kW

Naudojamas tepimo aušinimo skystis iš 70 žibalo ir 30 industrinės alyvos

Matavimo prietaisai: slankmatis GOST 4446 -74, kalibrinė šakutė GOST 16776-71, mikrometras 0-25 mm GOST 6507-60;

4. operacija.

Tekinimo staklės 1K62B

– tekinimo diametras 27-200 mm

– ištekinimo ilgis 150200 mm ; 210300 mm ; 350410 mm

– špindelio padavimas 0,05-0,2

Įtaisas velenui įtvirtinti.

Tekinimo peilis su kietlydinio BK6 plokštele.

Matavimo prietaisai: slankmatis GOST 4446 -74, kalibrinė šakutė GOST 16776-71, mikrometras 0-25 mm GOST 6507-60;

5. operacija.

Paviršiaus kokybės kontrolė.

Matavimo prietaisai: slankmatis GOST 4446 -74, kalibrinė šakutė GOST 16776-71, mikrometras 0-25 mm GOST 6507-60;

6.7.Techninis darbo normavimas

6.7.1.Operacijų normavimo duomenys ir darbo režimai

6.7.1.1.Šlifavimo operacijos normavimo duomenys ir darbo režimai

Pradiniai duomenys ir darbo režimai

Operacija

Užpakalinio rato stiebules guolio lizdo šlifavimas po aplydimo po fliuso sluoksniu nuo 151,5 iki 152 mm.

2. Užpakalinio rato stiebules guolio lizdo detalės charakteristika

Medžiaga: plienas plienas 25XГM

Kietumas: HRC 60-65

Paviršiaus šiurkštumas: 1,25

Masė: 2,80 kg

Detalių skaičius partijoje: 10 vnt.

3. Įrengimai, įrankiai, madžiagos

Universalios šlifavimo staklės 3571

Naudojamas tepimo aušinimo skystis iš 70 žibalo ir 30 industrinės alyvos

Matavimo prietaisai: slankmatis GOST 4446 -74, kalibrinė šakutė GOST 16776-71, mikrometras 0-25 mm GOST 6507-60;

4.Apvalusis išorinis šlifavimas su skersine pastuma operacijos eskizas

5. Darbo režimai

h – užlaida šlifavimui vienai pusei, h = (d – d šl) / 2 = (152 – 151.5) / 2 = 0,25 mm

d – detalės skersmuo prieš šlifavimą, d= 151,5 mm

d šl – nušlifuotos detalės skersmuo, d šl = 152 mm

k – koeficientas įvertinantis disko nudilimo ir šlifavimo tikslumą, glotnus šlifavimas k= 1,65

n det.F. – faktiškas detalės sukimo dažnis pagal staklių pasą, n det.F. =50-400 aps/min.

S EF. – faktinė skersinė disko pastūma pagal staklių pasą, S EF. = 1 mm/min.

6.7.1.2.Aplydymo po fliuso sluoksniu remonto operacijos normavimo duomenys ir darbo režimai

Pradiniai duomenys ir darbo režimai

1.Operacija

Užpakalinio rato stiebules guolio lizdo aplydymas nuo 46,6 mm iki 42,2 mm (aplydimo sluoksnis 4,4 mm);

2. Užpakalinio rato stiebules guolio lizdo detalės charakteristika

Medžiaga: plienas plienas 25XГM

Kietumas: HRC 60-65

Paviršiaus šiurkštumas: Rz 40

Masė: 2,80 kg

Detalių skaičius partijoje: 10 vnt.

3. Įrengimai, įrankiai, madžiagos

Tekinimo – sriegimo staklės, pertvarkytos detalėms aplydyti (11 kW)

Aplydimo galvutės aparatas A-580 M (montuojama ant staklių)

Matavimo prietaisai: slankmatis GOST 4446 -74, kalibrinė šakutė GOST 16776-71, mikrometras 0-25 mm GOST 6507-60;

4.Lizdo aplydimas po fliuso sluoksniu operacijos eskizas

5. Darbo režimai

L – aplydomo paviršiaus ilgis, L= 175 mm;

i – suvirintų sluoksnių skaičius, i= 10 vnt.;

V ap.F. – aplydymo galvutės pastumos greitis, V ap.F. = 1,2 mm/aps.

7. Konstravimo skyrius

7.1 Prietaiso paskirtis, konstrukcija ir veikimo principas

Užpakalinio rato stebulės remontui pasirinkau “Usac” firmos 457 modelio su trimis griebtuvais nuėmėją. Jo konstukcija parodyta nuėmėjo surinkimo brėžinyje. Nuėmėjo sraigtas pagamintas iš anglinio plieno, griebtuvai ir korpusas iš chromo-vanadium plieno. Nuėmėjo svoris 2,4 kg.

Prietaisas skirtas nuimti nuo velenų guolius, krumpliaračius ir skriemulius.

Nuėmėjo veikimo principas yra toks:

  1. nuėmėjo griebtuvais yra užkabinamas guolis ar krumpliaratis, kad užgriebti norimą detalę reikia reguliuoti griebtuvų ilgį (griebtuvų ilgis reguliuojamas atsukant svirties ir griebtuvo varžtus ir perstatant į 3 galimas padėtis).
  2. teisingai užgriebus detalę pradedama veržti sraigtą taip kad jo galas įsiremtų į veleną.

įsirėmus sraigto galui į veleną atsiranda spaudimo jėga, kuri stumia guolį ar krumpliaratį nuo veleno, tęsiant veržimą spaudimo jėga didėja tol kol guolis ar krumpliaratis išsims.

7.2 Prietaiso elementų atsparumo skaičiavimas ir medžiagų parinkimas

Šio preitaiso silpniausia vieta yra griebtuvo antgaliai, kurie didelio lenkimo atveju gali lūžti. Todėl paskaičiuosiu lenkiamo griebtuvo antgalio stiprumo sąlygą.

4.pav. nuėmėjo griebtuvo pavojingo pjūvio eskizas

Lenkiamo strypui stiprumo sąlyga yra tokia:

1 = M / Wx  1adm

Čia:M- maksimalus lenkimo momentas pavojingame pjūvyje.

1adm – leistina lenkiamo stripo stiprumo sąlyga, 1adm = 150 MPa (N/ mm2)

Wx – atsparumo momentas

Wx = (h * a2)/ 6 = (4 * 100)/ 6 = 66,67 mm3

Čia:a – strypo plotis, a= 10 mm

h – strypo aukštis, h= 4 mm

M = 1adm * Wx = 150 *66,67 = 1000.05 Nm

Išvada: maksimalus lenkimo momentas kurį viršijus lenkiamas strypas sulūš yra lygus M= 1000,05 Nm.